Hopp til innhold

Slik kan du unngå å bli et offer på nett

Hvordan skal du unngå datasnoking, utpressing og annen svindel på nett? NRK søkte råd blant annet fra Jørund Heimholt i Datahjelperne.

1. Hvordan kan jeg sikre meg best mulig mot datainnbrudd?

  • Vær kritisk til hva du deltar i av konkurranser, også selv om det er venner som deler på sosiale medier. Vær kritisk til hvilke apper og programmer du kobler opp mot Facebook.
  • Opprett 2-trinns sikring på alle påloggingstjenester du bruker. Det gjør det vanskeligere å hacke, selv om det ikke gir noen garanti. 2-trinns sikring betyr at du i tillegg til vanlig passord også må bruke en kode du får tilsendt på mobilen første gangen du logger på Facebook eller andre tjenester fra en ny datamaskin, mobiltelefon eller nettleser.
  • Ikke lagre passord, visa eller brukernavn når nettleser spør om du ønsker det.
  • Du bør ikke bruke tjenester som tilbyr lagring av dine passord. De kan bli hacket som alt annet.
  • Del aldri passordet ditt med andre. Sørg for at brannmur og antivirusprogrammer er skrudd på og oppdatert.

2. Hva skal til for å lage et passord som er sikkert nok?

Jørund Heimholt

Jørund Heimholdt driver nettsiden Datahjelperne. Han sier formålet er å hjelpe folk gratis med utfordringer innen sikkerhet på internett.

Foto: Jørund Heimholt / Privat
  • Et sterkt passord bør ifølge nettvett.no ha en lengde på minst 12 tegn, og helst bestå av tall, symboler og små/store bokstaver. Det bør helst ikke være et ord i ordboka, eller inkludere ord/tall som kan assosieres med deg. Passord bør byttes regelmessig, og helst ikke gjenbrukes på flere tjenester.

  • For å gjøre det enklere å huske passordet, kan de være lurt å bruke hele setninger som passord. F.eks. «Nåskaldetblig8dtmedkaffe1!»

  • Du kan teste hvor sikkert passordet ditt er på denne nettsiden.

  • Du kan benytte en passordgenerator istedenfor å lage et varig passord på tjenester du ikke ønsker å opprette en bruker på.

3. Hva er typiske tegn på at jeg kan være hacket?

  • Hvis kontoen din bytter språk.
  • At det sendes ut e-poster eller meldinger i ditt navn som du ikke har skrevet
  • Du får beskjed om at andre datamaskiner, mobiler eller nettbrett fra andre lang er lagt til din brukerkonto
  • Bankkortet ditt blir tappet
  • Du mister kontroll over dine e-poster og kontoer på sosiale medier

4. Hva skal jeg gjøre om jeg mistenker at jeg er hacket?

  • Sjekk om noen tjenester du bruker har blitt utsatt ved å søke opp e-postadressa di på nettsida have I been pwned?
  • Endre passord og sett på 2-trinns sikring. Slett alle nye iPads, mobiler og datamaskiner som ev. er lagt til dine konto.
  • Ta kontakt med leverandørene av eposttjenesten din eller sosiale medienettverk så de kan hjelpe deg å få kontroll.

5. Hvordan kan jeg avsløre svindelforsøk på e-post?

  • Tilbudet du får er ofte usannsynlig bra. Altfor godt til å være sant. Det kan gjerne være snakk om at du har vunnet store pengesummer eller andre goder.
  • Avsender ber deg ofte om å åpne et vedlegg eller klikke deg inn på en falsk nettside for å «logge seg inn», eller oppgi annen sensitiv informasjon, som konto- eller kredittkortnummer. Opplysningene du gir kan senere misbrukes av bakmennene, ifølge nettvett.no. Dette kalles phishing.
  • Du må ofte gå igjennom mange nettadresser før du kommer til målet.
  • Det er ofte dårlig norsk.
  • Avsenders e-postadresse kan noen ganger se merkelig ut, men svindlere har blitt mye flinkere til å misbruke kjente og troverdige selskapers navn til å sende falske e-poster.

AKTUELT NÅ