Hopp til innhold

Frustrerte Norwegian-passasjerer om forsinkelse: – Dette er latterlig

GARDERMOEN (NRK): Frustrerte passasjerer måtte ta inn på hotell på Gardermoen, etter at Norwegians Dreamliner blir nesten ett døgn forsinket.

Dreamlinerpassasjerne må ta inn på hotell etter at flyet blir nesten et døgn forsinket

VIDEO: – Håper vi kommer av gårde en gang, sier passasjerene som må vente 19 timer på Bangkok-avgang.

Det ble ikke Bangkok, men Gardermoen Airport hotell i kveld for
290 passasjer som skulle ha reist med Norwegians Dreamliner i ettermiddag.

Før det hadde de måttet ventet i timevis på flyplassen, etter at flyet som skulle gå klokken 15.20 har blitt utsatt til klokken 09.00 søndag morgen.

Dersom flyet kommer seg av gårde da, innebærer det en forsinkelse på 19 timer.

– Det er særlig ille for dem som har barn. Det er klart at barn blir trøtte, og skriker, så det ble jo et helsikes liv der ute, på flyplassen, sier Tor Myhre til NRK.

Han er forsiktig optimist med tanke på å komme seg til Bangkok i morgen.

– Nå får vi se hvordan det blir i morgen tidlig. Det blir jo spennende å se om vi kommer av gårde i det hele tatt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tor Myhre

Tor Myhre og Ove Helset holder motet oppe på hotell på Gardermoen i kveld.

Foto: Lucian Muntean / NRK

Trøbbel til 100 millioner

Norwegian har hatt en rekke problemer med de nye Dreamliner-flyene, etter at disse først ble forsinket fra leverandøren. Først i august kunne flyene settes inn i trafikk.

Ekstrautgifter på grunn av trøbbel med Dreamliner-flyene har kostet Norwegian over 100 millioner, ifølge Norwegians kvartalsrapport. Denne ble lagt fram tidligere denne uken.

Utgifter skyldes innleie av erstatningsfly for Dreamlinerne på de nye langrutene. Utgiftene til dette alene utgjør 101 millioner kroner i kvartalsregnskapet.

«Dette beløpet omfatter selve innleiekostnadene, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer», skriver Norwegian i en kommentar til regnskapstallene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bjørn Kjos

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har måttet se at hans nye drømmefly har skapt en god del hodebry den siste tiden.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Bremseproblemer

Dagens problemer skyldes ifølge Norwegian feil med bremsene, og reservedelene må leveres fra Sverige.

– Det er en indikasjon på at det en feil med bremsene på flyet. Nå må vi dessverre vente på at de skal sende en reservedel fra Stockholm, sier Astrid Mannion i Norwegian til NRK.

Selskapet beklager på det sterkeste at passasjerene blir skadelidende.

– Hva skal man si? Det er dumt at man havner her, men sånn er det, og det er ikke så mye vi får gjort. Stemningen er for så vidt god, selv om noen er litt irriterte, sier Ove Helset.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Norwegians første Dreamliner-fly

Dette var det første Dreamliner-flyet i stallen til Norwegian. Dreamliner-flyene har skapt en rekke problemer for selskapet den siste tiden.

Foto: Norwegian Air Shuttle / NTB scanpix

– Latterlig

Andre passasjerer, som kanskje er mindre vant til Norwegians problemer, reagerer kraftigere på forsinkelsen.

– De sendte en beskjed om at det blir klokken 9 nå. Så hvis det fortsetter som dette, vil det bli nesten et døgn forsinket. Det er for mye, sier Javier Sanjurjo.

Heller ikke Ira Fotiadis er særlig fornøyd med tingenes tilstand.

– Alle planene mine blir forandret, og jeg kan ikke bli lenger, sier Fotiadis.

– Det er latterlig, denne situasjonen. Det er første gang i mitt jeg opplever noe slikt. Man kan ha en forsinkelse på tre eller fire timer, men én dag? Jeg tror ikke heller at vi har fått den siste beskjeden, sier Sanjurjo oppgitt.

Måtte refundere 10 prosent

I en avgjørelse fra Flyklagenemnda, som ble klar tidligere denne uka, ble det også klart at Norwegian betale for at passasjerer må fly med alternative fly.

Ifølge Flyklagenemnda må Norwegian refundere 10 prosent av billettprisen til passasjerer som måtte fly med en annen type da deres Dreamliner-avgang til New York ble kansellert tidligere i år.

– Vi er i villrede. Vi vet ikke hvordan vi vil håndtere denne saken, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til DN.no i forbindelse med vedtaket.

AKTUELT NÅ