Parat - Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener den nye ordningen til Norwegian kan gjøre det vanskeligere for norsk og annen europeisk arbeidskraft. - Foto: Margret Helland / NRK

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener den nye ordningen til Norwegian kan gjøre det vanskeligere for norsk og annen europeisk arbeidskraft.

Foto: Margret Helland / NRK

Parat: – Kan vanskelig kalles noe annet enn sosial dumping

Arbeidstakerorganisasjonen Parat mener et tillegg på 200 kroner på en 12 timers flytur fremstår som «helt utrolig».

NRK kan tirsdag melde at de flertallet av de kabinansatte på Norwegians «Long Haul»-flyvninger har en grunnlønn på 3000 kroner. På toppen av dette kommer flere tillegg, blant annet per flyvning. Dette er på 200 kroner for alle flyvninger, som den 12 timer lange flyvningen fra Bangkok til Gardermoen.

De kabinansatte på Norwegians «Long Haul»-flyvninger, som er ansatt gjennom Adecco i Thailand, har en snittlønn i måneden på rundt 7250 kroner før skatt, uten diettpenger.

Hans-Erik Skjæggerud er leder i Parat. Han reagerer sterkt på NRKs avsløringer.

– Det høres utrolig lavt ut, og er mye lavere enn det vi kjenner til i bransjen. I alle fall fra et europeisk nivå, sier Skjæggerud.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Norwegian får sterk kritikk for måten de lønner sine thailandske kabinansatte.

VIDEO: De fleste av de kabinansatte på Norwegians «long haul»-flyvninger har en grunnlønn på under 3000 kroner.

– Fremstår som helt utrolig

Han mener det er vanskelig å karakterisere forholdene som noe annet enn sosial dumping.

– Hvis denne besetningen driver flyvninger i Europa, eller inn mot USA, på denne typen lave lønninger, så ligger det langt under det som er vanlig i andre selskaper. Og da kan det kanskje ikke karakteriseres på noen annen måte enn sosial dumping, sier Skjæggerud.

Han er redd for at lønningene til Norwegians thailandske kabinpersonale kan være med på å fortrenge den arbeidskraften som finnes i Europa og Norge.

Skjæggerud er heller ikke imponert over tillegget på 200 kroner for en 12 timer lang flytur.

– Det fremstår som helt utrolig. Det er jo et lønnsnivå som høres utrolig fremmed ut for oss, og noe europeiske og amerikanske arbeidstakere vil vurdere som uakseptabelt lavt. Det er et nivå som de ikke vil vurdere å ta arbeid på bakgrunn av.

– Kjos må sikre gode vilkår

Skjæggerud sier han gjerne skulle sett at Norwegian baserte sin vekst på faste ansettelser, og ordnede lønns – og arbeidsvilkår.

– Hvis Bjørn Kjos ønsker på bruke asiater til å fly i Europa, og mellom Europa og Amerika, vil det være vårt soleklare krav at han da må sikre at de har vilkår som er vanlige i disse markedene.

Skjæggerud mener heller ikke at diettpengene er nok til å kompensere for det som kan virke som en lav grunnlønn. Han påpeker at diettpenger er noe man skal få når man er på jobbreise, og som skal brukes til nettopp diett.

– Dette er besetning som ikke er i flyet hele tiden. De skal hvile. De er på hotell, når det er på hotell skal de ha mat, og det er det diettpengene skal dekke, sier Skjæggerud.

Flere av kabinpersonalet til Norwegian velger å gå de 10 kilometerne fra Gardermoen til Jessheim for å kjøpe mat. Dette for å spare penger de kan ta med hjem til Thailand.

– Hvis de er i Norge må de bruke de pengene for å ha et anstendig næringsinntak, og da vil pengene de sitter igjen med være mye lavere enn det man her hevder at man har i lønn, sier Skjæggerud.

– Bra for en som bor i Thailand

Norwegians informasjonssjef, Lasse Sandaker-Nielsen er helt uenig med Skjæggerud. Han viser til at de kabinansatte på Norwegians flyvninger er ansatt gjennom bemanningsbyrået Adecco i Thailand.

– Vi er opptatt av at de som jobber for Norwegian skal ha gode lønns – og arbeidsbetingelser, ut ifra det kostnadsnivået som er i det landet de bor og jobber ut ifra, sier Sandaker-Nielsen til NRK.

– Det å betale 3000 kroner i grunnlønn til kabinansatte hos dere, er det en god lønn?

– Det blir feil å snakke om kroner, fordi det du referer til er kabinansatte i Thailand. De tjener 15.000 baht i grunnlønn, sier Sandaker Nielsen.

– Det er 3000 kroner. Så for enkelhets skyld; Er det en god lønn?

– 15.000 baht er en god lønn for en kabinansatt som bor og arbeider ut ifra Thailand. Man må huske på at gjennomsnittslønna i Thailand, ifølge International Labour Organisation, er på opp imot 10.000 baht, sier Sandaker-Nielsen.

– Hvis en norsk kabinansatt hadde tjent 15.000 baht i måneden, hadde det vært for lite, men for en som starter i Bangkok, bor i Bangkok og forholder seg til kostnivå i Bangkok – så har de en god lønn. Det er poenget her, sier Sandaker-Nielsen.

Les mer av tilsvaret fra Norwegian her.