Årsaken er vannlekkasjen og de etterfølgende undersøkelsene, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Arbeidet med å pumpe ut vannet som lekket inn i tunnelen i går, har gått saktere enn ventet.
Det settes nå opp flere pumper ved tunnelen.
Ukjent årsak
Seksjonsleder Lars Erik Hauer i Statens vegvesen leder pumpearbeidet i Oslofjordtunnelen. Foto: Bjørn Sigurdsøn, Scanpix.
Ingen av sikkerhetssystemene fungerte da det lekket inn vann i den sju kilometer lange tunnelen i går morges. Men årsaken til lekkasjen er ennå ikke klart.
Den vil ikke klart før vegvesenet kommer seg ned til de ordinære pumpene som fortsatt står under vann i bassenget under tunnelen. Arbeidet med å tømme oppsamlingsbassenget for vann pågår for fullt døgnet rundt.
- Det tar lengre tid å tømme oppsamlingsbassenget med vann enn beregnet. Vi har satt på mer pumpekapasitet, men det vil likevel ta tid. Før vi har fått tømt store deler av dette bassenget, får vi ikke tilgang til tunnelens egne pumper og dertilhørende teknisk anlegg, sier seksjonsleder Lars Erik Hauer i Statens vegvesen Region Øst.
Et slikt oppsamlingsbasseng er vanlig i alle undersjøiske tunneler. Det brukes til å samle opp det naturlige innsiget av havvann og grunnvann. Dette bassenget er nå fylt med vann.
Vil undersøke
Statens vegvesen opplyser at de har satt ned en arbeidsgruppe som skal granske alle sider ved ulykken. Arbeidet har allerede startet opp.
Vegdirektør Olav Søfteland har varslet at vegvesenet skal gå gjennom alle rutiner og beredskapsopplegg for de undersjøiske tunnelen i NOrge.
- Det farligste som kan skje, er det vi ikke vet. Derfor er det viktig å finne ut hva som virkelig har skjedd i Oslofjordtunnelen. Vi har hele tiden fokusert på at sikkerheten i tunnelene skal være optimal, sier vegdirektøren.
På grunn av den stengte tunnelen må trafikantene kjøre om Oslo eller bruke fergesambandet Moss-Horten.
De ordinære pumpene i Oslofjordtunnelen sviktet. Foto: Scanpix.
De ordinære pumpene i Oslofjordtunnelen sviktet. Foto: Scanpix.