Hopp til innhold

Oppdager ikke mobbing i skolen

Kun en av tre kommuner fører fullt tilsyn med det sosiale miljøet i skoler og barnehager.

Skolebarn
Foto: colourbox.com

For et år siden kom det en rapport fra Helsedirektoratet som avdekket at to av tre kommuner ikke fører, eller kun delvis fører tilsyn med psykososialt miljø i barnehager og skoler.

Nå har bladet Utdanning foretatt en ny undersøkelse i 90 kommuner som viser at svært lite er endret.

Dette betyr at blant annet mobbing og andre psykososiale forhold fortsatt ikke blir fanget opp.

Verst i små kommuner

Seniorrådgiver i Barneombudet, Janicke Sæther Olsen, er bekymret over at det ikke blir ført tilstrekkelig tilsyn. Hun mener det er svært viktig å være i forkant i dette arbeidet slik at man sikrer barna et godt og forsvarlig miljø.

– Å ha et godt miljø er en forutsetning for læring. Jeg er bekymret for at man ikke tar det alvorlig nok, sier Sæther Olsen til Utdanningsnytt.no.

Rapporten viser at det står dårligst til i de små kommunene i landet. Årsaken til dette er blant annet at oppbyggingen av miljørettet helsevern i hovedsak har foregått i landets største kommuner.

Prioriterer det fysiske miljøet

Noen kommuner har tatt tak i utfordringene, mens andre står uten noen som helst oversikt over hvordan barna har det i sin hverdag i barnehage eller skole.

Rapporten viser at barnas fysiske miljø ofte blir prioritert over det psykososiale miljøet.

I Helsedirektoratets rapport er det 31 anbefalinger for et bedre psykososialt miljø. Det dreier seg særlig om arbeidet mot mobbing og samarbeid med pedagogisk–psykologisk tjeneste (PPT).

- Dette er ikke graverende

Områdedirektør for interessepolitikk i KS, Helge Eide, mener innsatsen mot mobbing stort sett er god rundt om i kommunene.

Han påpeker at han ikke har sett oppfølgingsundersøkelsen til bladet Utdanning, men at den gamle rapporten fra helsedirektoratet kan leses på en annen måte.

- Da undersøkelsen ble gjort sa 80 prosent av kommunene at de førte hel eller delvis tilsyn av det psykososiale arbeidsmiljøet i kommunene. Det synes ikke jeg er et graverende dårlig resultat, men det er et utgangspunkt for et enda bedre arbeid, sier han.

Viktig med kompetanse

Rune Helland, prosjektleder for Mental Helses undervisningsprogram venn1, sier at det psykososiale miljøet i Skole- og Barnehage-Norge er varierende.

- Det er lokale forskjeller, og forskjellig forståelse av hva loven innbærer. Dette bør være standardisert, sier han.

Han mener mange skole og barnehager gjør et godt arbeid, og at problemet med dårlig miljø og mobbing blir bedre i takt med at oppmerksomhet rettes mot det. Her har de ansatte en viktig jobb å gjøre, mener han.

- Det er viktig å vektlegge mennesker. Ensomhet og opplevelsen av å være annerledes forekommer overalt. Det er viktig at barn lærer å kjenne på egne følelses fra starten av, sier Helland.

For at dette skal gjennomføres på en god måte, er det viktig at de ansatte sitter med riktig kompetanse.

- Dette bør ligge i grunnopplæringen, og gjør nok det nå. Det bør i tillegg bli gitt videreutdanning til de som trenger det, sier Helland.

AKTUELT NÅ