Hopp til innhold

Laveste nybilutslipp noensinne

CO2-utslippene fra den norske nybilparken er de laveste noensinne. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Elbiler

POPULÆR: Elbilen Nissan Leaf (nærmest) topper nå nybilsalget i flere norske byer. Den bidrar sterkt til at CO2-utslippet fra nyregistrerte biler aldri har vært så lavt som nå.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

I september og oktober var gjennomsnittsutslippet for bilene som ble solgt disse månedene 118 gram CO2 per kjørte kilometer.

Tallet synker jevnt og trutt, men det er langt fram til målet.

I 2020 skal det nemlig være nede på 85 gram for nybilene. Da må det rulle nærmere 200.000 elbiler på norske veier mot rundt 16.000 i dag.

Liten andel elbiler

Benjamin Myklebust

– LANGT IGJEN: Benjamin Myklebust i Zero mener regjeringen fortsatt må gjøre det lønnsomt for folk flest å kjøpe elbil.

Foto: Zero Emission Resource Organisation

– Selv om vi får til denne store omveltningen, så er det fortsatt bare en 5–6 prosent av bilene som er elektriske i 2020, sier transportteknologisk rådgiver i miljøbevegelsen Zero, Benjamin Myklebust.

– Den politikken som vi har nå fungerer, men den har nettopp begynt å fungere. Målet er ikke å ha noen tusen biler som går på strøm, men å få til en vedvarende overgang til biler som går på fornybart drivstoff, påpeker Myklebust.

Det betyr at regjeringen fortsatt må gjøre det lønnsomt for folk flest å kjøpe elbil, mener Zero.

Kjøper du elbil i dag, betaler du verken moms eller engangsavgift. Du kan kjøre gratis gjennom bomstasjonene, og du kan bruke kollektivfeltet. Ordningene er foreløpig fredet fram til 2017.

Mangler ladestasjoner

Tom E. Nørbech

UNDERSØKER: Seniorrådgiver Tom Nørbech i Transnova jobber på oppdrag fra regjeringen med å finne ut hvor mange ladestasjoner vi trenger for at elbileierne skal komme dit de vil.

Foto: Transnova

Mangelen på ladestasjoner er et problem. På oppdrag fra regjeringen jobber Transnova for å finne ut hvor mange ladestasjoner vi trenger for at elbileierne skal komme dit de vil.

– Hvis man kan få ladet opp under en kopp kaffe eller en tepause under en litt lengre tur, så har man fått økt rekkevidden til elbilen en god del. Vi snakker om en 20–30 minutter for å få batteriet opp i 80 prosent, forklarer seniorrådgiver Tom Nørbech i Transnova.

I dag finnes det bare rundt 70 hurtigladestasjoner. Det er altfor lite mener Nørbech.

– Det bør ikke være mer enn 50–70 kilometer mellom hver hurtigladestasjon for elbiler, sier Nørbech.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger