LO Stat og Avinor ble enige om en avtale for de bakkeansatte ved 5.30-tiden. Hadde ikke meklingen for de 180 medlemme ført fram, ville det ha rammet flyplassene ved at brannmannskaper, bakkemannskaper og andre flyplassansatte hadde blitt tatt ut i streik over hele landet.
Nå er er altså en ny flyplasstreik avverget.
Nestleder i LO Stat, Eivind Gran, sier til NRK Dagsnytt at de er fornøyd med avtalen.
– Vi har kommet fram til en fullverdig avtalerevisjon for Avinor og Oslo Lufthavn på Gardermoen, sier Gran.
– Avtalen inneholder veldig mange forskjellige elementer som har vært viktige for oss og våre medlemmer å få gjort noe med når det gjelder arbeidstid og ytelser, sier Gran.
Hovedpunktene i avtalen er:
- et generelt tillegg til alle på 16000 kroner
- en tilleggspott på 1250 per ansatt til fordeling individuelt og til grupper.
- for Avinor økning av lørdag- og søndagstillegg med sju kroner til 35 kroner i timen. I OSL skjer denne økningen automatisk.
Flytrafikken går som normalt i helgen etter at vektere er tilbake på jobb, og LO Stat og Norsk Flyteknikerorganisasjon har kommet frem til løsninger meed arbeidsgiverne.
Foto: Jonas Sætre / NRK
Berørt av vekterkonflikten
Han innrømmer at meklingen har vært litt preget av at det har vært flere konflikter som har berørt norske lufthavner, og sier at det gjelder for begge parter.
Ifølge Gran har dette gitt framdrift i meklingen for å komme til en løsning uten å komme opp i enda en konflikt som berører reisende.
I går ble vekterstreiken avsluttet etter at arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) grep inn med tvungen lønnsnemnd.
Også flyteknikerne
Tidligere i natt førte meklingen for flyteknikerne fram.
Leder Roger Handeland i Norsk Flyteknikerorganisasjon sier de ikke er spesielt fornøyd med avtalen, men at de valgte å godta meklerens skisse etter en vurdering av passasjerenes og flyselskapenes vanskelige situasjon.
Forbundet fikk ikke gjennomslag for sitt krav om økt nattillegg.
Hensyn til passasjerer og selskaper
– Små detaler i en meklingsskisse gjorde at vi valgte og akkseptere skissen fremfor å gå til streik og lamme flytrafikken i Norge enda en gang, sier Handeland.
Hvis ikke meglingen for nærmere 500 flymekanikere organisert i den frittstående Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), hadde lykkes, ville NFO tatt ut nesten alle flyteknikerne som arbeider i selskapene SAS, Widerøe og Norwegian ved seks av landets største flyplasser.
Krevende forhandlinger
Nils Dalseide, som ledet meklingen for LO Stat, beskrev i går kveld stemingen i meklingen som god, og sa at samarbeidsklimaet var godt.
Forhandlingene handlet hovedsaklig seg om lønn, arbeidsvilkår og arbeidstid.
Avinor var klare til å stenge en rekke flyplasser på morgenen i dag hvis det ikke var blitt enighet for de bakkeansatte.