Hopp til innhold

Hoksrud: – Som et ekko fra FrP

Det er FrPs jernbanedrøm som blir en realitet. Det mener Bård Hoksrud (FrP) etter at samferdselsministeren la høyhastighetstog på hylla for godt.

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud ønsker regjeringen velkommen etter FrP i høyhastighetsdebatten.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Klokken bak programleder Per Arne Bjerke i Politisk kvarter på NRK P2 hadde ikke engang klart å slå åtte før samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sa at det er uaktuelt å bygge høyhastighetstog fra Oslo til Bergen og Trondheim.

For samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud (FrP) var det som å få julepresangen midt i romjula.

– Dette er omtrent som å høre meg selv. Det er et ekko av mange gode FrP-argumenter som har blitt sablet ned av de rødgrønne regjeringspartiene, men nå er det altså FrPs jernbanedrøm som blir realitet, sier Hoksrud til NRK.

Det betyr at høyhastighetstoget blir lagt i skuffen eller søppeldunken til fordel for utbygging av jernbane og annen infrastruktur rundt de største byene.

– Jeg har vanskelig for å se at det er mulig å prioritere lyntog og høyhastighetstog i den økonmiske situasjonen vi er i. Vi skal føre en økonomisk ansvarlig politikk, og vi har andre og viktigere behov og oppgaver på samferdselsområdet, sa Arnstad i Politisk kvarter.

Her brister drømmen

Da Stortinget vedtok en utredning om høyhastighetsnett med «bygging som siktemål» i 2009 begynte togentusiastene å drømme.

Drømmen var å se Hardangervidda eller Dovrefjell suse forbi i 250 kilometer i timen når juleferierende nordmenn skulle hjem fra Bergen og Trondheim til Oslo etter endt julefeiring.

Lyntog

Disse får du ikke se mellom Oslo, Bergen og Trondheim.

Ifølge Jernbaneverket skulle det ta dem to timer og tyve minutter å frakte travle forretningsfolk fra hovedstaden til hansastaden, og tyve minutter lenger til trønderhovedstaden.

Prisen var mer avskrekkende. Ifølge utredningen koster nemlig utbyggingen av høyhastighetsbane samlet mellom 800 og 900 milliarder kroner. Det er nesten en tredel av hele oljefondet.

Det la en demper på debatten, og det ble også spekulert i om man skulle droppe å planlegge InterCity-triangelet slik at det kan håndtere også hastigheter over 250 kilometer i timen.

5. desember gikk prosjektleder for InterCity-utbyggingen, Anne Siri Haugen, ut i Aftenposten med følgende melding:

– Det har ingen hensikt å dimensjonere for 250 km/t hvis det ikke skal kjøres høyhastighetstog på linjene. Grunnen til det er at jernbane som tåler 250 km/t koster mye mer, og uten høyhastighetssatsing er det er ingen tog som da vil få nytte av den merkostnaden. Da bør linjene i stedet dimensjoneres for 200 km/t, og noen steder lavere. Hvis vi dimensjonerer for 200 i stedet for 250, så vil prisen bli 10 milliarder kroner lavere.

I dag satte Arnstad en effektiv stopper for drømmen.

Marit Arnstad

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har trukket proppen ut av høyhastighetsdrømmen.

Foto: Berit Roald / NTB Scanpix

Og Hoksrud tror proppen er dratt ut av prosjektet for godt. Han tror nemlig ikke samferdselsministeren kommer med et soloutspill.

– Tvert i mot forventer jeg at Arnstad, når hun går så klart og tydelig ut, har forankret dette i regjeringen. Da er det flertall for å skrinlegge planene i Stortinget, og jeg kan love at også FrP kommer til å støtte et slikt forslag, sier Hoksrud.

Han mener Arnstads syn gir et mer realistisk syn på utbygging av togskinner i Norge.

– Nå begynner vi å dra ting fra å være et luftslott og ned på jorda og faktisk handle om de skinnene som ligger der allerede i dag og som skal bygges ut nå og sørge for at vi får tog som går fort, men ikke over 250 kilometer i timen. Tog som går 200 kilometer i timen vil være en revolusjon i Norge på togsida, hevder Hoksrud.

– En deilig erkjennelse på morningen

Ingjerd Schou

Ingjerd Schou

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Ingjerd Schou (H), er også fornøyd med at Arnstad nå vil satse på utbygging av InterCity-trinagelet fremfor høyhastighetstog.

– Det må være en deilig erkjennelse fra statsråden så tidlig på morningen. Vi har nå tapt 8 år med en rødgrønn regjering, og vi ligger langt bak skjema på InterCity-satsingen, men Høyre har vært helt enig med åtte fylkeskommuner på østlandet om at triangelet må stå ferdig i 2023, sier Schou.

Østfoldpolitikeren mener også at en utbygging av strekningen fra Oslo til svenkegrensen bør være prioritert i så måte.

– Det er her på østlandet befolkningsveksten kommer, og det er her det er størst utfordringer med å få folk til og fra arbeid, sier Schou.

AKTUELT NÅ