Hopp til innhold

Hercules-flyet kan ha simulert krig da det krasjet i fjellveggen

Hercules-flyet var en del av en simulert krigsøvelse da det krasjet i fjellveggen. Pilotene fløy trolig taktisk over fjellet, det vil si lavt og uten autopilot.

Vrakrester etter at det norske Hercules-flyet havarerte

Vrakrester etter at det norske Hercules-flyet havarerte.

Foto: Forsvarets spesialstyrker / FSK HJK MJK

Ulykkesstedet i Kebnekaise-fjellet

Ulykkesstedet i Kebnekaise-fjellet.

Foto: Politiet i Norrbotten

Hercules-flyet var en del av en simulert krigsøvelse, bekrefter presseoffiser og oberstløytnant Geir Bakke overfor NRK.no.

  • Siste: Svensk politi er søndag formiddag på plass med 20 tjenestemenn i området i Kebnekaise-fjellet der Hercules-flyet krasjet for å lete etter omkomne.

Ifølge politiet i Norrbotten var det søndag formiddag ganske sterk vind i havariområdet. Og vindretningen innebar økt risiko for at det kunne dannes snøskavler som igjen kunne øke faren for ras.

Levningene som hittil er funnet av de omkomne, er kun fragmentariske biter. De samles opp og sendes till Rättsmedicinalverket i Umeå for identifisering.

– Den ene gruppen skulle jage og den andre skulle angripe

Flere fly deltok i øvelsen, blant dem tre Hercules-transportfly og 14 svenske og norske jagerfly.

– Øvelsen gikk ut på at det var to grupper som skulle øve mot hverandre. Den ene gruppen skulle beskytte og den andre skulle angripe, sier Bakke til NRK.no.

Han vil ikke si hvilken gruppe den norske Hercules-flyet tilhørte, men sier det er nærliggende å anta at transportflyene skulle beskyttes fra jagerflyenes angrep.

Ifølge VG skulle Hercules-flyet som senere havarerte, angripes av jagerfly som en del av militærøvelsen. Ifølge avisen skal det i rundt en halvtime ha pågått en konstruert luftkrig i området mellom Evenes og Kiruna. Men flyet rakk aldri å bli angrepet.

Fløy taktisk

Ifølge Aftenposten fløy pilotene ulykkesflyet trolig taktisk, det vil si lavt og uten autopilot. Det kan ha vært grunnen til at turen endte i tragedie.

Trond Sølna, sjef for flermotorkontoret i Forsvarets logistikkorganisasjon

Oberstløytnant Trond Sølna.

Foto: Pernille Vegheim Dvergedal / NRK

– Planen var at de skulle benytte anledningen til å fly taktisk dersom været tillot det, sier oberstløytnant Trond Sølna til avisen.

Dermed kunne ulykken ha skjedd mens Hercules-flyet fløy lavt for å følge terrenget og holde seg skjult for jagerflyene.

Bakke vil ikke uttale seg om hvor lavt flyet fløy i forkant av ulykken.

– Forsvaret går ikke ut med høydeinformasjon. Spørsmål om mulig årsak til ulykken er opp til havarikommisjonen å finne svar på, sier han.

Han sier ulykken inntraff relativt sent i øvelsen.

– Er det vanlig å fly taktisk og dermed lavt under slike øvelser?

– Det er vanskelig å svare på, ettersom det vil varierer veldig ut ifra hva som er flyets oppdrag under øvelsen, sier Bakke.

– Fløy lavere enn de burde

Den svenske Hercules-piloten Mattias Ottis sier flyet lå 50 meter lavere enn det som er i tråd med sikkerhetsreglene.

– Reglene er til for at det ikke skal skje ulykker dersom det oppstår navigasjonsfeil, sier Mattis til det svenske nyhetsbyrået TT.

Dersom informasjonen fra flyets sender stemmer, lå flyet 281 meter over fjelltoppen, som ifølge Mattis er for lavt.

– Dersom man flyr når det er dårlige værforhold skal aldri avstanden til bakken være under 1000 fot, det vil si 330 meter, sier Mattis.

SE VIDEO: Overvåkningsbilder fra Orion-flyet som viser funnet på Kebnekaise (Artikkelen forsetter under videoelementet.)

Video Overvåkningsbilder fra Orion-flyet som viser funnet på Kebnekaise

SE VIDEO: Her krasjet Hercules-flyet.

Vanskeligere

Et annet Hercules-fly, som lettet bare ti minutter etter ulykkesflyet torsdag og som skulle fly samme ruten, gjorde nemlig dette den siste etappen av reisen. De har fortalt Sølna at de valgte å fly taktisk fordi værforholdene da var bedre.

– Sannsynligheten er derfor stor for at flyet som dro ut før dem også gjorde det samme, sier Trond Sølna.

Han viser også til informasjon fra den sivile radaren som kan tyde på at flyet ikke fløy på instrumenter.

– Det å fly taktisk kan plutselig bli veldig mye vanskeligere enn det var like før, spesielt hvis været veksler mye. Det kan ha vært tilfelle her, sier Sølna.
Han understreker likevel at dette kun er antakelser som de ikke får bekreftet før de får tilgang til «den svarte boksen».

Etterforskes

Oberstløytnanten er imidlertid sikker på at ulykken ikke skyldes teknisk feil på flyet, da det var nøye sjekket på forhånd. Han sier også at det foreløpig ikke blir aktuelt å sette de tre andre Hercules-flyene i Norge på bakken.

Da levningene etter omkomne fra Hercules-flyet ble funnet lørdag, avblåste svensk politi redningsaksjonen. Forsvarssjef Harald Sunde hadde da ingen svar på hva som kan ha vært årsaken til at flyet fløy så lavt at det traff fjellveggen.

Havarikommisjonen etterforsker nå ulykken.

Fra leteaksjonen i Kebnekaise

Fra leteaksjonen i Kebnekaise.

Foto: Forsvarets spesialstyrker / FSK HJK MJK

AKTUELT NÅ