Den norske LNG-tankeren Ribera del Duerea Knutsen, som tilhører rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund, har fått tillatelse fra Russland til å seile snarveien til Asia.
Lønnsom seilas
Ruten gjennom Nordøstpassasjen halverer tiden det tar å seile til Asia, den vil dermed senke kostnadene og fjerner samtidig trusselen fra somaliske pirater.
– Det kommer til å spare mye tid og penger, sier John Einar Dalsvag i Knutsen OAS Shipping til nyhetsbyrået Dow Jones.
Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land.
For et tankskip vil turen ta drøyt to uker, omlag halvparten av tiden det tar å gå gjennom Suezkanalen. Som følge av isforholdene i Arktis, kan Nordøstpassasjen bare brukes fra juni og oktober, og selv da må skip ledsages av isbrytere.
Eneste i verden
Ribera del Duero Knutsen er den eneste LNG-tankeren i verden som er klassifisert til å gå i slikt farvann. Russland åpnet passasjen for kommersiell skipsfart alt i 1991, men først i 2009 slapp de to første handelsskipene gjennom.
Isen i området har minket de siste årene, og i 2011 ble det gjennomført 34 turer gjennom Nordøstpassasjen.