Hopp til innhold

Dårlig oppgavefordeling i Nav

Ni av ti Nav-ansatte har ikke fått tilstrekkelig opplæring i arbeidsoppgavene sine, viser en ny rapport.

NAV
Foto: Illustrasjon: Kari Løberg Skår / NRK

Arbeidsforskningsinstituttet har studert de lokale Nav-kontorene, og forsker Tone Alm Andreassen har funnet noen viktige svar på hvorfor alt ikke går som det skal i Nav etter at reformen ble innført.

Les også: Nav-reformen er fordømt umulig

Les også: bruker 2 milliarder på konsulenter

Les også: Ble advart mot Nav-reformen

- Nav-reformen medfører at mange ansatte får nye oppgaver som de trenger opplæring i. Men dette opplæringsbehovet føler mange av de ansatte at de ikke har fått dekket, sier Andreassen.

Alle må kunne alt

I rapporten slår forskerne fast at bare én av ti Nav-ansatte har fått tilstrekkelig opplæring til å mestre de nye oppgavene. Når to av tre har fått nye arbeidsoppgaver, så sier det seg selv at det kan oppstå problemer.

Fire av fem ansatte opplever økt arbeidsbelastning som følge av reformen, mens 40 % av de som har arbeidet lengst i Nav peker på at redusert kvalitet i oppgaveløsning og service til brukerne er en belastning for etaten.

Kritisk til opplæringa

Andreas Christenesen er fylkestillitsvalgt for Akademikerne i Oslo. Han er kritisk til den opplæringa som gis innad i Nav.

- Jeg tror vi sliter med en generalistmodell som ble presentert tidlig i reformen. Det er ikke realistisk å forvente at alle skal være god på alle fagområder, mener Christensen.

Ifølge rapporten opplever mange Nav-ansatte at sykefraværet øker og at mange slutter. Dette har Christensen også erfart.

- Vi ser at vi har et for høyt sykefravær, og på enkelte enheter er det veldig høyt. Vi merker også at antall oppsigelser øker, sier han.

- Svært alvorlig

Robert Erikson i Fremskrittspartiet sitter i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget og har god kontakt med mange Nav-ansatte. Han er slett ikke forbauset over det som kommer fram i rapporten.

- Vi har fått en organisasjon som er ute av kontroll, der de ansatte verken har oversikt over egne oppgaver eller kompetanse til å utføre dem. I tillegg blir de ansatte stadig flytta mellom ulike oppgaver. Da mister man kontinuitet og sikkerhet til å drive god saksbehanding overfor brukerne.

Eriksom mener det er arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen (Ap) som har ansvar for å rydde opp i rotet.

- Jeg synes dette er svært alvorlig. Det er tydelig at vi har et ledelsesproblem i Nav, og det er arbeids- og inkluderingsminsteren som har et klart ansvar for å få reformen på føttene igjen. I dag ligger den dessverre i grøfta, sier Eriksen

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger