Hopp til innhold

Ladbare hybridbiler må bli billigere

Regjeringen må kutte avgiftene på de ladbare hybridbilene, mener NAF og Elbilforeningen.

Hybridbil

NAF og Elbilforeningen mener det er for dyrt å skaffe seg en ladbar hybridbil, som har lengre rekkevidde enn ikke-ladbare hybridbiler.

Foto: BERTRAND BECHARD / MAXPPP

De ladbare hybridbilene har vært på markedet noen år, og tilbyr elektrisk drift i flere mil før du må koble over på bensindrift.

Forskjellen på de såkalte Plug-in-hybridene og ikke-ladbare hybridbiler er at de første går lengre på ren elektrisitet før du må ty til fossilt drivstoff.

Ladeplugger på ladbar hybridbil.

En ladbar hybridbil har kontakter for lading i tillegg til bensintank.

Foto: Tage Buen, Motorhuset Oslo

Men de ladbare hybridbilene er i dag dyre fordi de er utstyrt med to drivsystemer, elektrisk og bensin. Det øker vekta, og dermed avgiftene. Prisen varierer fra 360 000 kroner til 630 000 kroner.

Fem mil på strøm

Modellene som er på markedet i dag har rekkevidde fra 2,5 mil til 8 mil på ren elektrisk drift. De lades både med det vanlige strømnettet og kabel, og mens bilen kjører. Sjåføren kan ofte velge om bilen skal benytte strøm, bensin, eller en kombinasjon av disse.

En av de ladbare hybridbilene ble kåret til Årets bil i Europa i 2012, men solgte bare 100 eksemplarer i Norge i 2013. Prisnivået får skylda for dette.

Nå går altså både NAF og Elbilforeningen i bresjen for å få ned avgifsnivået på disse hybridbilene, som både er mer miljøvennlige, og tilfredsstiller nordmenns ønske om lengre rekkevidde.

Inger Elisabeth Sagedal

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, vil ha rimeligere ladbare hybridbiler.

Foto: Erik Norrud / NAF

Selv om de ladbare hybridene er "halvt elektriske", nyter de ikke godt av noen av fordelene som de rent elektriske har, som lav årsavgift, gratis bompassering. parkering og ferge. De kan heller ikke lade gratis på ladestasjoner for elbiler.

Ber om avgiftsreduksjon

Norges Automobilforbund, NAF, har bedt regjeringen senke avgiftene på de mest utslippsfattige hybridbilene, fordi de i daglig bruk vil kunne gå på ren el-drift.

Inger Elisabeth Sagedal er kommunikasjonssjef i NAF.

– Skal vi nå målene om utslippsreduksjoner fra biltrafikken må vi begynne å se på disse hybridbilene som vil være løsningen for veldig mange nordmenn, sier Sagedal.

NAF forslår at momsen på ladbare hybrider halveres, at regjeringen reduserer firmabilbeskatningen på denne typen hybrider, og at avgiftene vinkles mer mot Co2-utslipp enn i dag.

Norsk Elbilforening er positiv til forslagene, sier kommunikasjonsleder Petter Haugnedal.

- Ladbare hybrider kan åpne øynene for mange på hvor bra elektrisk drift her, så kan de bruke bensin når de skal på langtur. Men, overgangen til en ren elektrisk bil neste gang kan bli lettere, tror han.

– Skal vurderes

Ketil Solvik Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er åpen for å vurdere avgiftslettelser for ladbare hybridbiler.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

Den rødgrønne regjeringen gikk med på å senke vektavgiften for ladbare hybrider i fjor. Nå er det opp til Høyre/Frp-regjeringen å ta stilling til kravene fra NAF.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal se på forslagene.

- Hybridbiler blir ofte glemt i debatten. Det handler mye om ren elektriske biler. Skatteforholdene i dag er ganske gode for hybridbiler, og det skal lønne seg å kjøre miljøvennlige biler. Men, om det betyr at det må være rene elbiler eller om det også kan gjelde ladbare hybridbiler, det gjenstår det å konkludere på, sier Solvik-Olsen.

AKTUELT NÅ