Hopp til innhold

– Vi spiser 20 millioner Kvikk Lunsj i påsken

20 millioner Kvikk Lunsj-sjokolader, 20 millioner appelsiner og fem millioner liter Solo havner i nordmenns handlekurver til påske.

Påskehandel i Norge.

Nordmenns handlevaner til påske er ganske tradisjonsbundet for en del varer.

Foto: Vegard Evjen Valestrand / NRK

Det er noen varer nordmenn virkelig må ha i høytiden vi nå går inn i. Spesielt er Kvikk Lunsj-sjokoladen nærmest obligatorisk for de fleste av oss. 20 millioner sjokolader er et snitt på over fire sjokolader per nordmann, ung eller gammel, i løpet av høytiden.

Halvparten av årsproduksjonen

Kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen hos produsenten Mondelez sier at påskeforbruket av Kvikk Lunsj utgjør halvparten av årsproduksjonen av det som har vært nordmenns førstevalg som tursjokolade i en mannsalder.

– Nordmenn har et helt spesielt forhold til denne sjokoladen, sier han til NRK.

Britt Kåsin, informasjonssjef hos Opplysningskontoret for frukt og grønt

Britt Kåsin er informasjonssjef hos Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt

Kvikk Lunsj er imidlertid ikke den eneste varen det går mye av i påsken. Vi kjøper også 20 millioner appelsiner og drikker fem millioner Solo i løpet av påskeferien.

Informasjonssjef Britt Kåsin i Opplysningskontoret for frukt og grønt sier at de selger 5500 tonn appelsiner til påske, og det blir hele 20 millioner appelsiner. På årsbasis spiser nordmenn 38.000 tonn appelsiner.

Gule dråper

Også brusen Solo hører med til nordmenns påskevaner. 5000 liter går det med av de gule dråpene i løpet av høytiden.

En liten rundspørring i en butikk i Oslo mandag før påske viser at påskevanene står sterkt hos nordmenn. Det går med store mengder marsipan, Kvikk Lunsj, appelsiner og Solo.

– Jeg liker egentlig ikke Kvikk Lunsj, men jeg kjøper det likevel. Alle andre gjør det, og det hører liksom med i påskesekken, sier Anette, som vi treffer i butikken.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger