Hopp til innhold

– Feil at norske lærere er mest på skolen

Utdanningsforbundet hevder at norske lærere er mer til stede på skolen enn lærere i andre europeiske land. Men det er ikke riktig, ifølge OECD.

Lærerstreik

Norske lærere er mer på skolen enn lærere i andre land, mener Utdanningsforbundet. Stemmer ikke, mener OECDs fremste ekspert.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

«Vi har den høyeste tilstedeværelsen i hele Europa», sa Utdanningsforbundets Steffen Handal i Politisk kvarter mandag morgen.

Ordene falt under en debatt med høy temperatur med direktør Hege Mygland i KS, som leder forhandlingsavdelingen.

Problemet er at det ikke er riktig, ifølge OECD.

– Jobber langt mer i andre land

Andreas Schleicher er leder for PISA-undersøkelsene og utdanningsstatistikken i OECD.

Andreas Schleicher

Andreas Schleicher.

Foto: OECD

Han sier at det er flere land hvor lærerne har en høyere tilstedeværelse og en større arbeidsbelastning enn i Norge.

– For eksempel jobber engelske lærere mer enn de norske. Og lærere i Estland jobber langt mer, sier Schleicher til NRK.

Norske lærere har en arbeidsbelastning som er nær gjennomsnittet for Europa, sier han. Når det gjelder undervisningstid ligger norske lærere vesentlig under, ifølge Schleicher.

– Så når Utdanningsforbundet hevder at norske lærere er mest på skolen av alle land i Europa, er ikke det riktig?

– Det er i hvert fall ikke det våre data viser, sier Schleicher.

OECDs tall angir hva som er den pålagte arbeidstiden som lærerne er pliktige til å tilbringe på skolen. Det er hele kjernepunktet i skolestreiken.

KS: – Overrasket over utttalelsen

Forhandlingsleder Per Kristian Sundnes sier at han ble overrasket over uttalelsen fra Utdanningsforbundet.

– Vi ble litt spent på hvor de hadde dette fra, og når vi nå ser på denne EU-undersøkelsen som konkluderer med det, så ser vi at det er rapportert inn på litt forskjellig grunnlag. Sammenligningen er litt epler og bananer, sier Sundnes.

Han sier at det er ulike elementer som er rapportert inn: Noen har rapportert inn undervisningstiden, andre har rapportert inn tilstedeværelsestiden inkludert undervisning, og noen har rapportert inn undervisningstiden tillagt bekrevne oppgaver.

– Utdanningsforbundets bruk av statistikk er ikke uvventet, og det er vel slik at alle parter bruker den statistikken som passer best. Denne statistikken var vi ikke kjent med, men når vi nå ser på den mener vi den ikke rokker ved noe av det som er grunnlaget vårt, sier Sundnes.

Utdanningsforbundets nestleder mener OECD-gjennomsnittet kan være misvisende.

– Vi har forholdt oss til en rapport fra EU der 35 land har deltatt. Den viser at Norge er blant landene i Europa som har mest binding, men ikke aller mest slik jeg kom i skade for å si på NRKs Politisk kvarter. Men tallene fra OECD rokker ikke ved dette bildet. OECD-gjennomsnittet blir for eksempel misvisende, for det er bare land som binder arbeidstid til skolen som inngår i det snittet. Faktum er at mange land overhode ikke binder lærernes tid utover undervisningstiden, sier Handal.

Les: OECD: Education at a glance 2013

Land der lærerne har mer tilstedeværelse på skolen (ungdomstrinnet)

Land

Årlig timetall på skolen

Ukentlig timetall på skolen

England

1235

32,5

Estland

1540

44

Hellas

1176

38

Island

1650

45

Portugal

1332

35

Sverige

1360

36

Norge

1225

32

OECD-snitt

1219

32

Kilde: OECD

 

 

AKTUELT NÅ