– E18 flytter seg til sjøen om sommeren

OSLOFJORDEN (NRK): Båtsesongen er i gang for fullt, og sommeren er høysesong for dødsulykker som ofte skyldes uaktsom mørkekjøring i høy fart og promille.

Stoppet i kontroll

PATRULJERER: Fredrik Røhrt Hansen (t.h.) og Øyvind Holm sjekker daglig at båtførere har nødvendige sertifikater, bruker redningsvest og overholder fartsgrenser og den lovlige promillegrensen på 0,8. Båten som Jorunn Barth var om bord på, ble stoppet i en tilfeldig kontroll. De hadde alt i orden.

Foto: Emrah Senel / NRK

Sola titter frem i Oslofjorden etter flere regnfulle timer. Fredrik Røhrt Hansen og Øyvind Holm i Havnepolitiet er ute med politibåten og sjekker at alt er som det skal på sjøen. Etter en stund vinker de inn en båt med tre personer om bord.

– Dette er en vanlig rutinekontroll. Båten har ikke gjort noe ulovlig. Vi sjekker at alle om bord har på seg redningsvester, tar en liten prat og kontrollerer at føreren er edru, sier Røhrt Hansen.

Båtføreren har alt i orden. En av personene i båten, Jorunn Barth, sier at det er første gangen de blir stoppet.

– Vi følger gjeldende regler, og drikker aldri når vi kjører båt. Da vi mister kontrollen, og det kan vi ikke gjøre på havet, sier Barth.

338 døde på sjøen på ti år

Selv om det er få båter ute i Oslofjorden denne ettermiddagen, er båtsesongen i gang for fullt, og sommeren er høysesong for dødsulykker med fritidsbåt.

Torsdag forteller NRK at 338 mennesker har omkommet i fritidsbåtulykker i Norge de siste ti årene. Tallene for 2015 er ikke med i denne statistikken.

I snitt omkommer 33 personer årlig i båtulykker. De fleste alvorlige ulykker skyldes uaktsom mørkekjøring i høy fart og promille. Minst en tredjedel av de omkomne hadde drukket alkohol. 70 prosent brukte ikke flytevest, som er enkelttiltaket med størst livreddende effekt.

De fleste ulykker har skjedd med åpen motorbåt. Det er ikke ungdommen som er uforsiktig på sjøen. 60 prosent av de omkomne er menn over 40 år. Det er også dem som slipper og ofte unnlater å ta båtførerprøven, som er obligatorisk for båtførere født etter 1980.

Øyvind Holm og Fredrik Rørth Hansen

FOREBYGGENDE: Øyvind Holm (t.h.) og Fredrik Røhrt Hansen tror den daglige patruljeringen bidrar til at alvorlige ulykker sjelden inntreffer i Oslofjorden.

Foto: Emrah Senel / NRK

– E18 flytter seg til sjøen om sommeren

For to år siden mistet to mennesker livet i en tragisk båtulykke i sommerbyen Kragerø, som er ett av stedene som har politibåt. Politistasjonssjef Øystein Skottmyr ved Kragerø politistasjon forteller at de har fokus på promille og fart når de er ute med politibåten.

Øystein Skottmyr

Politistasjonssjef Øystein Skottmyr ved Kragerø politistasjon sier at alkohol og båt ikke hører sammen.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

– Vestpåbudet og krav til unge båtførere har gjort forholdene bedre, men vi pleier å si at E18 flytter seg til sjøen om sommeren. Båtene er større og raskere, og noen kjører for fort og i påvirket tilstand, sier Skottmyr til NRK.

Leder for sjøtjenesten ved politiet i Vestfold, Morten Skarpaas, sier at det har vært flere alvorlige båtulykker i fylket. De prioriterer farts- og promillekontroller av båter som kjører til og fra restauranter.

– Det er uheldig at en del båtførere kjører tett opp mot promillegrensen og tøyer de lovlige grensene i mørket under krevende forhold. Alle bør kjøre aktsomt og bruke lanterner, slik at de går en sikker båtsesong i måte, sier Skarpaas til NRK.

Båtulykke i Kragerø

TRAGISK BÅTULYKKE: I 2013 mistet to mennesker livet i en tragisk båtulykke i Kragerø. Ingen av personene som satt i fritidsbåten brukte redningsvest.

Foto: Olsen, Geir / NTB scanpix

Avdekker promillekjøring og råkjøring

Politiførstebetjent Fredrik Røhrt Hansen og politioverbetjent Øyvind Holm har en rolig dag på jobb. De patruljerer på sjøen hver dag og sjekker om båtførerne har nødvendige sertifikater, bruker redningsvest og overholder fartsgrenser og den lovlige promillegrensen på 0,8.

Røhrt Hansen forteller at folk flest i Oslo-området skikker seg på sjøen, men at de også ofte avdekker promillekjøring og råkjøring. Hans makker og politioverbetjent, Øyvind Holm, legger til at båtlivet yrer når det er blå himmel og sol og folk har ferie.

– Da er det flere som er utpå og noen av dem er litt mer glad i å gi gass. Da tar vi også flere for promillekjøring. Ofte etter tips, rutinekontroller og en atferd hos båt og båtfører som er utenfor normalen, sier Holm.

Begge tror den daglige patruljeringen har en god forebyggende effekt og bidrar til at alvorlige ulykker sjelden inntreffer i Oslofjorden.

Havnepolitiet i Oslo

PROMILLEKJØRING: Ifølge Havnepolitiet skikker folk flest seg på sjøen i Oslo-området, men de avdekker også ofte promillekjøring og råkjøring.

Foto: Emrah Senel / NRK

– Kjekkere når alle trygt hjem

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier at nordmenn nyter livet på sjøen, men at dødstallene viser at mange glemmer farer til båtliv.

Dag Inge Aarhus

Kommunikasjonsdirektør i Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier at storparten av de omkomne er godt voksne menn som ikke brukte flytevest.

Foto: Sjøfartsdirektoratet

– Vi vil at båtfolket skal ha en gledelig og positiv opplevelse på sjøen. Båtturen vil være kjekkere når alle om bord kommer trygt hjem. Derfor må folk kjøre hensynsfullt, ha god kompetanse og nødvendig utstyr med seg for en trygg og trivelig tur, sier Aarhus til NRK.

Sjøfartsdirektoratet jobber heler tiden med sikkerhet og har fokus på å forebygge ulykker på sjøen. Dette skjer blant annet gjennom forebyggende arbeid og deltakelse i "Klar for sjøen"-kampanjen, som maner båtfolk til å være edru på sjøen og vise sjøvett.

Kystdirektør Kirsti Slotsvik

LIKE FARLIG: Kystdirektør Kirsti Lovise Slotsvik påpeker at promillekjøring er minst like farlig til vanns som til lands.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Promille er minst like farlig til sjøs

Også Kystverket vil gjøre sitt for at antall drepte i fritidsbåt går ned. Med Facebook-kampanjen #Umistelig ønsker Kystverket å minne pappaer, bestefedre og andre båtfolk om at de er umistelige for noen, og derfor bør være forsiktigere på sjøen.

Kystdirektør Kirsti Lovise Slotsvik sier at fart har vært en medvirkende årsak til flere av ulykkene, og ber folk tenke over de kreftene som er i sving når man er i båt.

Samtidig er det trist at mange fortsatt ikke benytter flytevest når de er ute i båt. Nå holder det ikke lenger at vesten er tilgjengelig om bord. Den skal brukes, sier Slotsvik til NRK.

Hun minner om det ferske påbudet om bruk av flytevest for alle som oppholder seg i åpne båter som er under åtte meter og i fart. Hun understreker også at promille er minst like farlig til vanns som til lands.

Frode Pedersen

– BØR LA VÆRE Å DRIKKE: 8 av 28 som mistet i båtulykker i 2014 livet var i beruset tilstand. Folk bør være klin edru på sjøen, sier Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Foto: Redningsselskapet

Reddet 25 liv i 2014

Med 1200 redningsmenn bemanner Redningsselskapet 42 redningsskøyter langs hele den norske kysten.

I fjor rykket Redningsselskapet ut på mange akutte oppdrag og reddet 25 liv. De bisto rundt 14.000 båtførere etter blant annet kollisjoner, grunnstøtinger, tau i propell, båtbranner og motorstans.

Kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet sier at det norske båtfolket generelt tenker sikkerhet og er flinke til å nyte det maritime livet.

– Vi må likevel fortsette arbeidet med forebygging av ulykker på sjøen. Mange av dødsulykkene i 2014 skjedde på kvelden eller om natten. 8 av 28 som mistet livet var i beruset tilstand. Folk bør være klin edru på sjøen, sier Pedersen.

Båtkrasj på Hanøytangen

480 MILLIONER KRONER: I fjor var erstatningsutbetalingene på nesten 480 millioner kroner og det var nesten 11.000 materielle skader. Denne båten gikk rett i steinene på Hanøytangen i Askøy i fjor sommer.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

– Kan være avgjørende

Fredrik Røhrt Hansen og Øyvind Holm kjører inn til Aker Brygge og sjekker at alt er i orden. Begge maner båtførere til å la være å drikke på sjøen.

– Man blir litt svekket selv om man ikke har drukket mye alkohol. Vi ser ofte at båtførere er under promillegrensen, men ser likevel at de er påvirket. I noen situasjoner på sjøen kan det være avgjørende om man er aktpågivende og snartenkt, sier Røhrt Hansen.

På vei tilbake til stasjonen får politimennene beskjed om å rykke ut for å hente videomateriale, som kan gi svar på om det var promillekjøring i en ulykke i helgen.

Vokter sjøen

VOKTER: Fredrik Røhrt Hansen (t.v.) og Øyvind Holm i Havnepolitiet er ute med politibåten og ser etter at alt er som det skal på sjøen.

Foto: Emrah Senel / NRK

SISTE NYTT

Siste meldinger