Widerøe vant kampen om Lofoten

Klagen fra det danske flyselskapet førte ikke frem. Dermed får Widerøe fortsatt fly i Lofoten.

SVOLVÆR LUFTHAVN I LOFOTEN

Samferdselsdepartementet gir ikke det danske flyselskapet DAT medhold i klagen på at de mistet anbudet på flyruter i Lofoten.

Foto: NRK

I slutten av januar i år bestemte samferdselsdepartementet at Danish Air Transport (DAT) skulle overta flygingene mellom Bodø, Svolvær og Leknes.

Dermed mistet Widerøe ruter de hadde hatt gjennom en årrekke, og det var duket for full flykrig.

Widerøe valgte å klage på avgjørelsen fordi de mente at DAT blant annet ikke hadde det innflyvningssystemet som krevdes.

De fikk medhold i samferdselsdepartementet, og dermed var det DAT sin tur til å klage. Men i dag ble det klart at samferdselsdepartementet forkaster klagen fra det danske flyselskapet.

«DAT tilfredsstiller ikke de sikkerhetsmessige kravene i konkurransegrunnlaget for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly», skriver departementet i en pressemelding.

Nye opplysninger

Widerøe får fortsette å fly i Lofoten.

Samferdselsdepartementet fikk allerede 14. mars en rapport fra Luftfartstilsynet som viste at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder.

Rapporten viste blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

– Etter tildelingen av flyanbudet, har det kommet fram ny informasjon som viser at selskapet ikke kan starte rutedrift i Lofoten 1. april i år, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa den gang.

De nye opplysningene kom fram både i forbindelse med ordinær utsjekkingsprosess som flyselskaper har med Luftfartstilsynet før oppstart og som følge av Widerøes klage på tildelingen.

DAT fikk avvist flere klager

Samferdselsdepartementet står også fast på vedtaket om å avvise DATs tilbud på rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen.

Departementet kan ikke se at anskaffelsesreglene er brutt, og derfor er det heller ikke grunnlag for å avvise Widerøes tilbud.