Dansk flyselskap overtar Lofoten

Widerøe får ikke lenger fly til Leknes, Svolvær, Røst og Narvik. Det danske selskapet Danish Air, som de siste årene har fløyet på Vestlandet, overtar disse rutene de neste fem årene.

Danish Air

ET NYTT BEKJENTSKAP: Danish Air Transprot flyr i dag på Florø på Vestlandet. Fra 1. april kommer det fargerike flyet til Nordland.

Foto: Kleiven, Paul / SCANPIX

Danskene skal kjøpe inn to nye Dash 8 for å trafikkere de nye flyrutene i nord.

Mellom Evenes og Tromsø blir det to daglige flygninger med Widerøe. Det er klart etter at Samferdselsdepartementet nå har valgt flyselskap på 18 flyruter her i landet.

Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

– Jeg skjønner godt at dette kommer overraskende på folk i Lofoten. De er vel innforstått med Widerøe og det tilbudet de har, men jeg mener at tilbudet det nye selskapet skal gi blir like godt, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NRK.no.

Sparer 50 millioner

Helt siden først på 70-tallet har Widerøe fløyet folk til Lofoten og Vesterålen. Nå blir en æra brutt i Lofoten og Danish Air et helt nytt bekjentskap. Og det finnes bare en årsak til at Widerøe ble danka ut på disse rutene.

– Det er prisen som avgjør. Etter visse kriterier må vi velge det laveste anbudet. Vi sparer 50 millioner i året på de anbudene vi nå har delt ut.

380 millioner kroner i året skal staten betale til flyselskapene som skal fly på kortbanenenettet her i landet. Inkludert i de atten kontraktene som nå er delt ut er også to daglige fly mellom Evenes og Tromsø.

Widerøe

EN ÆRA ER OVER: Snart går den siste passasjeren inn i et Widerøefly i Svolvær. I omlag 40 år har Widerøe fløyet passasjerer til og fra Lofoten. Det blir det slutt på 1. april 2012.

Foto: Jens Kyed / NRK

Widerøe fremdeles størst

Ministeren sier målet er å sette i verk de nye anbudene allerede første april. Og Widerøe er fremdeles vinneren, når vi ser landet under ett. Blant annet på Florø, der Danish Air flyr i dag, overtar nå Widerøe flyvningen.

– Widerøe er fremdeles det selskapet som for desidert flest anbud på landsplan, slår statsråd Meltveit Kleppa fast.

Og slik ser den fullstendige fordelinga av flyrutene ut:

Widerøes flyveselskap AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 1 Lakselv–Tromsø
Ruteområde 2 Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø
Ruteområde 3 Harstad/Narvik – Tromsø
Ruteområde 8 Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
Ruteområde 9 Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Ruteområde 10 Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Ruteområde 11 Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
Ruteområde 12 Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim

Kontraktperiode: 1. april 2012 - 31. mars 2016:
Ruteområde 13 Florø Oslo, Florø Bergen.
Ruteområde 14 Førde Oslo, Førde Bergen.
Ruteområde 15 Sogndal Oslo, Sogndal Bergen.
Ruteområde 16 Sandane Oslo, Sandane Bergen.
Ruteområde 17 Ørsta-Volda Oslo, Ørsta-Volda Bergen.

Danish Air Transport AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 4 Svolvær–Bodø
Ruteområde 5 Leknes–Bodø
Ruteområde 6 Røst–Bodø
Ruteområde 7 Narvik (Framnes)–Bodø

Hva mener du om at Danish Air overtar Lofoten?