Hopp til innhold

- Glad for flykonkurranse

Widerøe forbereder seg på konkurranse fra nytt flyselskap.

Infoleder Siw Sandvik i Widerøe

GLADE FOR KONKURRANSE: - - Vi er forberedt på konkurranse og hilser Norwegian Express velkommen på arenaen, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Widerøe må skjerpe seg ytterligere når det kommer en ny konkurrent på vingene til høsten, sier informasjonssjef i selskapet, Siw Sandvik.

Det Harstad-baserte selskapet Norwegian Express vil ta opp konkurransen med Widerøe, og lover et langt billigere og bedre tilbud innad i landsdelen.

Det er Widerøe som har anbudet på kortbanenettet i dag og det nye selskapet hilses velkommen.

- Widerøe er av den oppfatning at det er positivt for regionen og de som er avhengige av fly at det kommer flere aktører på banen. Nå er det slik at det nye selskapet ikke kan fly ving til ving med eksisterende anbudsruter, men de kan fly på andre kommersielle ruter.

Men dette gjør jo at Widerøe er nødt til å skjerpe seg enda mer og vise at vi er konkurransedyktig, sier Sandvik.

Billigere

Selskapet Norwegian Express planlegger å utfordre Widerøe på pris og i forbindelse med etableringen av selskapet hevder de å skulle kunne ligge 30-40 prosent under dagens prisnivå.

Ifølge Sandvik er det vanskelig å se for seg at det skal bli lønnsomt om de legger seg under dagens prisnivå.

- Widerøe har veldig mange tilgjengelige lavprisbilletter og tilbyr blant annet priser på reise til under 400 kroner, og lavere enn det er det vanskelig å se for seg dersom man skal ha noen lønnsomhet i det.

- Konkurranse er jo ikke noe nytt for oss. Vi har konkurranse på flere ruter i sør-Norge og på Vestlandet hvor det er flere aktører. For Widerøe er dette positivt og gjør at vi må skjerpe oss ytterligere og være enda mer kostnadseffektive.

- Hvordan kommer de flyreisende til å merke at Widerøe har fått en konkurrent i nord?

- Widerøe har operert på dette nettet lenge og det vi leverer er komfortable flyreiser, vi er Europas mest punktlige selskap, og vi har gunstige priser. Det gjør at vi absolutt kan hevde oss i konkurransen om passasjerene, sier Siw Sandvik.

Nytt alternativ

Norwegian Express ble etablert i januar i år og ble registrert i Enhetsregistret 4. mars i år. Ifølge styreleder Gøte Aspenfår nå næringslivet og befolkningen i Nord-Norge endelig et alternativ.

ATR 72-500

BILLIGERE I DRIFT: Norwegian Express vil benytte flytypen ATR. Flyet er rimelig å drifte og slskapet hevder at de driftsmessige kostnadene ligger rundt 40 prosent lavere enn tradisjonelle kriftskostnader.

Foto: Norwegian Express

Det nystartede flyselskapet Norwegian Express skal i nærmeste framtid gjennomføre en emisjon på 20 millioner sammen med Sparebank 1 Nord – Norge.

Det første flyet vil være i drift i løpet av sommeren/ høsten 2010.

- Selskapet skal fly ruter som i dag ikke er betjent og hvor det er betydelige behov sier styreleder Gøte Aspen til boarding.no .

Erfarne innenfor luftfarten

Ledelsen i Norwegian Express har lang luftfartsbakgrunn, sist fra luftfartsadministrasjonen i Norge. Daglig leder, Bjørn Hansen, har mer enn 20 år i tung luftfart og er fra Harstad.

Hansen vil lede og administrere arbeidet i selskapet.

Aspen er en av gründerne i selskapet, han er flyger, med mer enn 14 års erfaring fra luftfart i inn og utland. Han vil lede den operativ avdeling i selskapet.

- Vi skal være et meget konkurransedyktig selskap. Vi vil operere med priser som ligger 35-40% under det konkurrentene tilbyr i dag.

- På den måten sikrer vi uforutsigbarheten som ligger i at konkurrentene dumper prisene for å kvitte seg med brysomme konkurrenter. Budsjett overskudd skal brukes til sikring investeringer i 2012, sier Gøte Aspen, til boarding.no .