Hopp til innhold

Widerøe går til retten for å stanse DAT

Widerøe går til retten for å stanse Danish Air Transport (DAT).

Richard Kongsteien og DAT

Widerøe tapte Statens anbudsrunde, men har ikke gitt opp kampen om å fly i Lofoten.

1. april overtar DAT rutene mellom Bodø, Lofoten og Narvik som Widerøe i dag trafikkerer.

Widerøe tapte Statens anbudsrunde, men aksepterer ikke beslutningen.

De hevder DAT er tildelt konsesjon i Lofoten til tross for at flere anbudskrav ikke er oppfylt.

– Vi har hatt samtaler med Samferdselsdepartementet (SD) siden 19. januar. Tirsdag sendte vi en formell klage til SD hvor vi peker på en rekke forhold og manglende dokumentasjon. Svarfrist er satt til torsdag klokken 14.00. Klagen ble ikke besvart og ut fra det betraktet som ikke tatt til følge. Derfor har vi iverksatt rettslige skritt, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe Flyveselskap til Lofotposten.

– Innfrir ikke kravene

Video DAT mangler sikkerhetsststem

DAT mangler sikkerhetssystem

Widerøe påpeker en rekke forhold, der de mener DAT ikke innfrir kravene i anbudsdokumentet for rutene staten er med å finansierer i Lofoten. Widerøe mener DAT ikke vil kunne holde opp regulariteten.

Et av ankepunktene er innflygingssystemet SCAT-1 som danskene ikke kommer til bruke. SCAT-1 er et sikkerhetssystem som er installert på Dash 8-fly, men produsenten kommer ikke til å sette dette systemet i videre drift i framtida.

Jesper Rungholm

Direktør i DAT, Jesper Rungholm.

Foto: Pressefoto, Danish Air Transport

Direktør Jesper Rungholm i DAT er overrasket og skuffet over at de nå må bruke tid på denne saken.

– Dette er vrøvl

– Vi har ikke lovet SCAT-1 i vårt anbud, men et alternativ. Og reelt sett kan det ikke kreves å installere utstyr som ikke er tilgjengelig i markedet, sier Rungholm.

Han avviser også kravet om at DAT ikke vil innfri kravet til ruteproduksjon.

– Dette er vrøvl. Vi har to egne DASH 8 som skal betjene det aktuelle ruteprogrammet. I tillegg har vi vår egen ATR, med 46 seter. Og som back-up, har vi en innleid maskin av typen DASH-8 med mannskap, sier Jesper Rungholm.

1. april overtar DAT disse rutene:

Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 4 Svolvær–Bodø
Ruteområde 5 Leknes–Bodø
Ruteområde 6 Røst–Bodø
Ruteområde 7 Narvik (Framnes)–Bodø