Veisalting er kommet for å bli

Nordlendinger må leve med veisalting i overskuelig framtid. Statens vegvesen gjør prøveprosjektet permanent.

Veisalting i Bodø

VEISALTING I BODØ: Veisalting er kommet for å bli, også her nord. På riksveg 80 var det Mestas brøytebiler som sto for saltinga fredag.

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Nordlendinger må leve med veisalting i overskuelig framtid. Underskriftskampanjer og Facebook-grupper mot veisalting hjelper ikke.

God friksjon med salting

Statens vegvesen har bestemt at prøveprosjektet med salting blir fast del av veivedlikeholde.

Brøytebilene til Mesta kjører skytteltrafikk mellom Bodø og Tverlandet og sprayer vegen med salt. Vegentreprenøren har jobben med å lage sommerføre på riksveg 80:

– Her er jo bart, og det er veldig god friksjon her nå, sier Kjell Vassbotn, børytesjåfør, Mesta.

800 tonn salt brukes årlig bare på riksveg 80

800 TONN SALT: Så mye salt brukes det hver vinter for å holde riksveg 80 bar.

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Bare sørpe på veiene

John Berg, bilist

John Berg, bilist

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Og nå har Statens vegvesen bestemt at salting av veg blir fast ordning hver vinter. Det er det ikke alle bilister som er fornøyd med:

– Det er to grunner til at jeg misliker det veldig sterkt. Det ene er at bilen blir seende ut slik som den blir, og det andre er at jeg opplever at det er trafikkfarlig, Sånn som i dag så er det bare sørpe på veiene, sier bilist John Berg.

Mye bedre med vinterføre

På bensinstasjonene har de som er mest redde for bilene sine startet en underskriftskampanje mot salt:

– Det var mye bedre før da det var vinterføre på veiene, sier drosjesjåfør Kåre Moen.

Sørpe

MYE SØRPE: Mange bilister mener det blir mest sørpe ut av saltinga!

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Utfordring for mye trafikanter

Når salt blandes med snø blir det slapsføre på veg og fortau. Og det kan være en utfordring å ta seg frem gjennom sørpa for myke trafikkanter. Distriktsvegsjef Kjell Skjerve i Statens vegvesen er sjøl syklist:

– Er man helårssyklist så må man tåle litt snø, sier en syklende Skjerve.

Tar tid å venne seg til saltet

Han mener folk nordpå trenger tid før de venner seg til saltinga:

– Sørpå har de salta veiene i 40 år, og vi er klar over at nordlendingene må bruke litt tid på å venne seg til det. De som fleiper litt med meg sier det må gå en 6-7 år så går det over, sier Kjell Skjerve.

Rustskader på biler....og sykler

Kjell Skjerve, distriktsvegsjef, Statens vegvesen

Kjell Skjerve, distriktsvegsjef, Statens vegvesen.

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

t av argumentene mot saltinga har vært rustskader på bilene. Rundt 800 tonn med salt går med til å holde riksveg 80 isfri gjennom vinteren.
Også sykkelen til vegsjefen bærer tydelig preg av salt-skader.

Ikke akkurat noe vegsjefen veldig gjerne viser fram, men han tar det med en smil:

– Dårlig gjort, humrer Kjell Skjerve før han sykler hjem for helga.

HVA SYNES DU OM VEISALTING? SI DIN MENING HER!