Hopp til innhold

Stuper på børs etter underskudd

Hurtigruten stuper på børsen, etter at selskapet la fram det økonomiske resultatet for årets tre første måneder i dag.

MS Kong Harald. Foto: Hurtigruten

UNDERSKUDD: Likevel er selskapet optimistiske med tanke på resten av året.

Foto: Hurtigruten

Hurtigruten hadde et underskudd på 134 millioner kroner før skatt i første kvartal. Det er på samme nivå som i fjor, men ikke nok til å blidgjøre aksjeeierne.

I formiddag har aksjeverdien til Hurtigruten gått ned med 10,95 prosent på Oslo Børs.Flere vintergjester ga 53 millioner kroner i økte inntekter for Hurtigruten i første kvartal.

Ikke bekymret

Til tross for underskuddet er ledelsen og styret i Hurtigruten fornøyd med resultatet, fordi det viser økende passasjertall og bedre inntjening.

– Vi har planlagt med overskudd for hele 2010, og resultatene i første kvartal viser at vi er på rett vei til å nå målet, sier administrerende direktør Olav Fjell.
Det er alltid underskudd for Hurtigruten for første kvartal.

Svikt i mai og september

– Men hvordan forklarer dere da underskuddet?

– Vinteren har få passasjerer. Vi har økt antall passasjerer de siste årene, men det er for lite til at vi skal få et overskudd i første kvartal. Men det er tilstrekkelig til at når vi får andre og tredje kvartal i havn, skal vi klare å komme i pluss på året sett under ett, sier Fjell.

Og den lukrative utleiekontrakten av «Finnmarken» som hotellskip i Australia skal bidra til det.

– «Finnmarken» er det ene. Det andre er at vi har fått mange flere passasjerer ombord. Vi har tre ganger så mange rundturpassasjerer i første kvartal i år som for fem år siden. Det viser at satsinga på vinterturisme har vært en formidabel suksess, både for Hurtigruten og for alle reiselivsbedriftene langs kysten, som får kunder fra oss.

Fortsatt milliard-gjeld

Hurtigruten hadde et driftresultat på 17 millioner kroner, men sliter fortsatt med en gjeld på tre milliarder kroner. Fjell mener likevel Hurtigrutens långiverne kan sove godt om natta.

– Vi har ingen problemer med å betjene gjelda, sier Fjell. Avtalen med bankene innebærer at hurtigruten ikke betaler avdrag verken i 2009, 2010 eller 2011.

Noro-virus og omdømme

Noro-viruset har herjet ombord i hurtigruteskipene, hva tror du dette får å si for booking og omdømme ute i verden?

– Norovirus gir ingen problemer med omdømmet. Viruset har man fra tid til annen på steder hvor det samles mye folk. Vi har gode rutiner på å vaske ned skipene, så det er jeg ikke redd for i det hele tatt.

Mange ville jakte på vinterlyset

Hurtigruten har normalt lavt belegg i første kvartal, men økt fokus på vintertrafikk og konseptet «Hunting the light» har gitt betydelig passasjervekst de fire siste årene.

Denne veksten tok et stort steg videre i første kvartal 2010 med hele 46 prosent flere gjestedøgn for rundreiser.

Distansetrafikken er også tilbake på nivå med 2008 etter svikten i 2009. Fremgangen for distansereiser er 17 prosent i første kvartal.

Driftsresultatet før avskrivninger for konsernet ble positivt i første kvartal med 17 millioner kroner, en fremgang på 44 millioner kroner fra 2009.

Ingen salgsinntekter i første kvartal

Fjorårets regnskap inkluderte en gevinst fra salg av virksomhet, slik at resultatet før skatt i år ikke ble bedre enn i fjor.

Kvartalsresultatet før skatt ble et underskudd på 134 millioner kroner mot underskudd på 133 millioner kroner i samme periode i fjor.

Vesentlige forhold

  • Passasjerinntektene på norskekysten økte med 53 millioner kroner, mens kostnadene relatert til det høyere antallet gjester bare økte med 22 millioner kroner.
  • Salgs- og administrasjonskostnadene var 26 millioner kroner lavere enn i fjor.
  • Siden MS Finnmarken ikke startet produksjonen før 30. april, var bidraget fra utleie av skip 18 millioner kroner lavere enn i fjor da MS Nordnorge var i full drift hele kvartalet.

Bedre booking

Selskapet merker at situasjonen i markedene er i ferd med å normaliseres etter finanskrisen. Bookingsituasjonen er derfor betydelig bedre enn for ett år siden.

De strukturelle endringene fortsatte i første kvartal med hovedfokus på virksomheten i Tyskland og Frankrike. Dette arbeidet ferdigstilles i løpet av
andre kvartal.