Flyet med 120 passasjerer var på vei fra Bodø lufthavn til Tromsø i formiddag da det måtte snu under oppstigningen, ifølge an.no.
– Av og til oppstår det sprekk i et av lagene i vinduene, og det var det som ble oppdaget her i et vindu på siden av cockpit, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Vikse i SAS til NRK.no
- Les også:
– Skal tåle en støyt
Vinduene består av 17-18 lag. Når pilotene merker en sprekk i et av disse lagene er regelen at de må lande så raskt som mulig.
– Det er vanskelig å unngå slike hendelser, for vinduene utsettes for store påkjenninger. De er laget for å tåle en støyt, men av og til oppstår det en sprekk, sier Vikse.
- Les også:
Rutine
Selv om de 120 passasjerene ikke fikk helt den flyturen de så for seg, mener Vikse hendelsen var udramatisk.
– Her var det ingen dramatikk. Når slike ting skjer, så er det ren rutine at flyene lander så fort som mulig, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Vikse i SAS til NRK.no.