Hopp til innhold

– Ekkelt i minuttene før landing

Jens-Einar Johansen synes det var ekkelt, men skryter av Widerøe etter nødlandingen i Bodø i går.

Jens-Einar Johansen

Jens-Einar Johansen var passasjer ombord i Widerøe-flyet som måtte nødlande i Bodø i går.

Foto: NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Et widerøe-fly på vei fra Bodø til Mo i Rana måtte i går ettermiddag nødlande etter at flyet fikk beskjed om at bremsene ikke virket.

Jens-Einar Johansen fra Vega var ombord sammen med 18 andre passasjerer.

– Det var ekkelt

– Det var jo ekkelt når vi kom til Bodø og de siste ti minuttene før landing. Vi satt i nødposisjon, som vi hadde gått igjennom på forhånd. Det hele var litt uvant og ekkelt, sier han til NRK.no.

Johansen forteller at det var helt stille blant passasjerene de siste minuttene av reisen, men at det aldri var tegn til panikk.

Politi og brannmannskap rykket ut til flyplassen i Bodø for å stå i beredskap under nødlandingen som skjedde kl.17.15, men det var aldri fare for noen personskader.

Skryter av Widerøe

Johansen er en dreven passasjer og flyr to til seks ganger med Widerøe i uka. Han har ikke latt seg skremme av nødlandingen. Bare en time etter landingen var han på vingene igjen på vei til Brønnøysund via Mo.

Han skryter av Widerøes håndtering av hendelsen.

– Widerøe-personalet var profesjonelle og informerte oss. Både kapteinen og flyvertene gjorde en god jobb, skryter han.

Ny nødlanding for Widerøe

Men Widerøe har ikke vært heldige den siste tiden. I romjula måtte et annet Widerøe-fly nødlande i Bodø etter at kapteinen slo alarm like etter avgang og i september knakk understellet på et fly under landing i Sandnesssjøen.

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien sier det er tilfeldig at det skjer to nødlandinger på kort tid.

– Widerøe er Norges største flyselskap med 340 flyavganger hver eneste dag. Det betyr også at vi innimellom har indikasjoner på feil. I det forrige tilfellet var det falsk alarm og det kan det også ha vært denne gangen. Flyinstrumentene som måler feil er veldig følsomme, sier Kongesteien.