NRK Meny
Normal

Slik tar du perfekte bilder med mobilen i ferien

Ferieminnene havner ofte på smarttelefonen. Slik sørger du for at resultatet blir best mulig.

Eirik Evjen

PERFEKTE BILDER: Mange bruker i dag telefonen når man er på ferie, fortrinnsvis fordi det er lettvint og lett tilgjengelig. Og det er en del ting som ferierende mobilentusiaster burde huske på for å få et godt resultat, forteller fotograf Eirik Evjen.

Foto: Eirik Evjen

Eirik Evjen

UTDANNET FOTOGRAF: Fotograf Eirik Evjen er utdannet ved Bilder Nordic School of Photography i Oslo.

Foto: Eirik Evjen / Eirik Evjen Photography

Eirik Evjen er utdannet ved Bilder Nordic School of Photography i Oslo, og har familie fra Evjen i Lofoten. Han har vunnet priser for sitt fotografiske arbeid og oppnådd internasjonal oppmerksomhet for sine kunstneriske videoer på videonettstedet Vimeo.

– Det er mange som kjøper speilrefleks og lignende avanserte kameraer uten å ha noe særlig kunnskap om de manuelle innstillingene. Da er det kanskje ikke så rart at flere og flere bytter ut disse kameraene med smarttelefonen, sier 25-åringen til NRK.

Mange bruker i dag telefonen når man er på ferie, fortrinnsvis fordi det er lettvint og lett tilgjengelig, forteller Evjen.

– Flere av smarttelefonene har imponerende dynamikk, altså at de klarer bevare detaljer i både lyse og mørke områder. De aller fleste smarttelefoner har kun autoinnstillinger i kameraprogrammet. Selv bruker jeg iPhone 5C, fortsetter han.

Den erfarne fotografen er glad i å ta mobilbilder, og publiserer resultatene jevnlig på sin egen Instagram-konto. I denne saken er det kun benyttet mobilbilder, tatt av Evjen selv. Og det er en del ting som ferierende mobilentusiaster burde huske på, forteller fotografen.

– Dette må du huske på

Eirik Evjen

HUSK STRØM: – Lite er mer ergelig enn å gå tom for strøm i et viktig fotoøyeblikk, sier Eirik Evjen. Her har han fotografert noen venner med mobilen sin.

Foto: Eirik Evjen

– Kameraet bruker mye strøm fordi skjermen kontinuerlig er aktiv ved fotografering. Men det finnes batteripakker som man kan koble til mobilen, og som gjør at man mangedobler batterikapasiteten. Lite er mer ergerlig enn å gå tom for strøm i et viktig fotoøyeblikk.

Mobilkameraet har også en forholdsvis liten sensor som fungerer dårlig i mørke omgivelser. Dette gjør at bildene fort blir kornete og uklare.

– Man kan bruke blits, men denne bruker jeg aldri siden det ikke er fint. Lyset kommer rett fra kamera og kan dermed raskt gi røde øyne og et flatt uttrykk.

– Har du et eksempel?

– La oss si at man skal ta et kveldsportrett foran en kveldsbelyst by. Da vil lyset fra blitsen kaste mye lys over personen og gjøre alt annet, inkludert byen i bakgrunnen, sort. Det kreves balanse, og for å få til det må lyset som kastes over personen ha lik styrke som bakgrunnsbelysningen.

– Unngå bruk av zoom

For personer som har lekt seg litt med mer avanserte kameraer tidligere, kan mye av denne kunnskapen overføres til mobilfotograferingen.

Erik Evjen

ACTION: – Du kan leke med bevegelsesuskarphet for å få actionfylte bilder, forteller Eirik Evjen. Her har han fotografert en syklist med mobilen sin.

Foto: Eirik Evjen

– Du kan leke med bevegelsesuskarphet. Det vil si dersom noe eller noen kommer i stor fart forbi deg, så beveger du mobilen i samme retning mens du tar bilder. Da kan du få actionfylte bilder.

– Når man tar slike bilder vil man gjerne ta en rekke bilder for å så velge ut det beste. Dette er en funksjon mobilkameraene har blitt bedre på. Du kan nå holde inne fotoknappen og ta en serie bilder, eller trykke raskt. Mobilene har fått bedre prosessorer og klarer nå å ta inn bildene mye fortere enn tidligere, fortsetter Evjen.

Evjen fraråder forøvrig bruk av mobilkameraets innebygde zoom-funksjon.

– Zoom-funksjonen på mobilkameraene er digital, det vil si at linsa ikke beveger seg frem og tilbake for å zoome. Du zoomer altså inn i bildet, forbi fine piksler du skulle ønske du hadde til overs når bildene skal brukes til julekort eller lignende. Resultatet er et bilde som ser ut til å være lastet ned fra en nettside anno 1998.

Han anbefaler heller å bevege seg nærmere motivet.

– Hvis bildene skal ut på sosiale medier kan du beskjære bildet i ettertid, det har samme funksjon, fastslår den erfarne fotografen.

Slik får du balanse i komposisjonen

Eirik Evjen

GYLNE SNITT: Ifølge Evjen finnes det retningslinjer for hvordan man kan komponere gode bilder, det såkalte «gylne snitt». Her er prinsippet i bruk.

Foto: Eirik Evjen

Ifølge Evjen finnes det retningslinjer for hvordan man kan komponere gode bilder, det såkalte «gylne snitt».

– Dette prinsippet gir balanse i komposisjonen. I enkelte applikasjoner får man hjelp til å treffe det gylne snitt. Rådet er å ikke ha det man skal fotografere i midten av bildet, men heller litt på siden. Det er naturlig å gi en person luft i blikkretningen, for eksempel.

Samtidig understreker han at dette ikke er noe man skal henge seg for mye opp i.

– Skal alle bilder komponeres etter faste regler blir det mange kjedelige og like bilder. Tenk balanse, linjer og innhold. Vær kreativ med dine egne idéer om komposisjon.

En annen ting man kan tenke på med mobilfotografering er vidvinkelen i linsa.

– Ting som er nær linsa vil bli større og litt «oppblåst» på grunn av vidvinkelen. Dette kan du prøve ut hvis du har en person stående tett inntil linsa. Hvis du har ansiktet i toppen av bildet vil toppen av hodet bli større. Fotograferer du litt nedenfra vil det bli omvendt.

– Hold bildet rent

Eirik Evjen

UNNGÅ ROT: – Tenk på hva som er i bildet, sier fotografen.

Foto: Eirik Evjen

På feriebilder er det ofte bakgrunnen og landskapet man ønsker å fotografere.

– Utenfor en turistattraksjon, en nydelig utsikt eller en spennende strand, for eksempel. Tenk på hva som er i bildet. Vi liker rene bilder, rot og ukjente mennesker i bakgrunnen vil da ødelegge.

Evjen bruker selv å kamuflere ting som han ikke ønsker å ha med i bildet.

– Plasser personen foran turistgjengen i bakgrunnen og flytt kamera til de ikke lengere er en del av bildet. Skulle det komme en annen gjeng turister inn i bakgrunnen kan jeg bevege meg et skritt tilbake og for eksempel bruke bladene fra treet jeg står under til å kamuflere dem.

– Dybde går ofte igjen i foto. Hva tenker du om det?

– Det er et viktig uttrykk som ofte kan gjøre bildene mer spennende. I et av mine bilder har jeg noen blader i forgrunnen, fokus på personen i midten og turistattraksjonen eller utsikten i bakgrunnen. Det tilfører ofte et spennende visuelt uttrykk.

Faren med «rolling shutter»

Også måten man holder mobilen på er viktig for resultatet.

– Du kan ikke holde foran siden linsa, eller bak på skjermen. Så hold rundt kantene på kamera når du fotograferer. Når jeg tar bilder på kvelden bruker jeg ofte å støtte mobilen til et bord eller lignende for å unngå uskarpe bilder.

Han trekker også fram faren med såkalt «rolling shutter».

– Det er heller ikke spesielt fint, fordi bildene da blir bølgete og forvrengte. Dette skjer hvis du beveger kameraet raskt rundt når du tar bilder eller filmer. Prøv det ut, ta noen bilder mens du rister på kamera.

– Vær skeptisk til bruk av filter

Eirik Evjen

FORSIKTIG MED FILTRE: – Mange av filtrene kan ødelegge deler i bildet, sier Eirik Evjen.

Foto: Eirik Evjen

De fleste som legger ut bilder på bildedelingstjenester som Instagram bruker ulike former for filter. Filtrene endrer bildenes karakter, og kan gjøre bildene mer dynamisk.

– Disse er fine de, men mange av dem kan ødelegge deler i bildet. Jeg foretrekker å bruke et redigeringsprogram på mobilen som gir meg friheten til å styre alt jeg ønsker i bildet som fargemetning, lysbalanse, beskjæring og så videre.

Evjen trekker frem fire apper som du kan lese mer om i høyremargen, hver med sine egne finesser.

– Alle programmene fungerer som Photoshop for mobilbilder. Du kan styre det meste her, men man bør ikke dra for hardt i de forskjellige funksjonene som styrer lys, farge og kontrast.

Filene som kommer ut av mobilen er komprimerte JPEG-filer som ikke tåler det samme som RAW-filer fra speilreflekser.

– Her er det igjen opp til deg selv å være kreativ og bestemme hvor langt du kan dra i bildet før det blir ødelagt. Skal bildet ut på instagram er det ikke like viktig at det teknisk er bra, men det er viktig hvis det skal printes ut. Husk at filtrene i for eksempel Instagram er ferdiglagde maler som styrer lys, farge og kontrast. Det er litt morsommere å styre dette selv, avslutter han.