Hopp til innhold

Setter inn flere ferger

Turister skal slippe lange fergekøer i sommer-Nordland. Kapasiteten øker på de fleste fergestrekninger.

Skutvik-ferga

SKutvik-ferga skal gå fem turer daglig i sommer, mot bare én i fjor.

Foto: NRK

Flere ferger og større ferger settes nå inn i på de mest populære turiststrekningene i Nordland.

- Ja, vi har satt inn alt vi har. Hvis vi slipper havari, eller at ferga blir liggende på grunn av skade, så tror vi at 2009 skal gå greit, sier han.

Det sier seksjonsleder i Statens Vegvesen, Tormod Kristensen. Sist sommer ble mange turister skremt av alfor lange fergekøer.

Les: Fergekaoset fortsetter

Derfor setter de inn alt tilgjengelig materiell. På deler av kystriksveien økes kapasiteten med 40 prosent, og lenger nord er det ei fordobling.

Slik blir situasjonen på fergene i Nordland i sommer:

Fergesituasjonen i Nordland

Svolvær-Skutvik, via Skrova: 

Økning til 5 turer i sommer.
Tillater forhåndsbestilling.

Bognes-Lødingnen: 

Økning i forhold til 2008, 16 turer daglig. Tillater forhåndsbestilling for busser.

Bodø-Moskenes:

Øker kapasiteten med 20% i forhold til 2007.
Én ekstra avgang fra i vinter.

Bognes-Skarberget: 

Samme som i fjor, og supplerings-ferge

Søvik-Herøy:

Satt inn større suppleringsferge.

Drag-Kjøpsvik: 

Dobling i kapasiteten. Tar nå 120 biler.

Tjøtta - Forvik:

Økning med 40 prosent.

Kjerringøy

Økning i passasjerkapasitet.

Vil fjerne flaskehalser

Kystriksveien gjennom Helgeland er mest til glede, men i fjor også til forargelse. 15 prosent av bilistene ble stående igjen på fergesambandet Tjøtta- Forvik. Derfor øker kapapasiteten med hele 40 prosent.

Fergekø i Herøy

Fergekø i Herøy i fjor sommer.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Lenger nord blir det plass til flere busspassasjerer på Kjerringøy-sambandet. Bognes-Lødingen er allerede forsterka, og på Drag-Kjøpsvik er kapasiteten fordobla.

Skutvik - Svolvær får fem turer til sommeren i stedet for bare én i fjor. Dermed håper vegvesenet å fjerne denne flaskehalsen.

- Det er jo vanskelig å si. Det er jo fri prisdannelse der. Det er kommersiell prising på billettene, så vi får jo se hvordan det går. Men å komme seg til Lofoten vil man jo også kunne gjøre via Bognes-Lødingen, sier Kristensen.

Prisøkning uheldig

I Nordland reiseliv er de positive til ferge-satsingen, men en prisøkning på Skurtvik-Svolvær er problematisk, sier reiselivssjef Silje Brandvoll.

- Operatørene kalkulerer jo sine priser god tid i forveien. Det er klart at når du får en prisøkning såpass kort tid før sesongen starter, så vil jo det kunne bli problematisk i forhold til deres kalkyler, sier hun.

Men til tross for noen ubesvarte spørsmål, så er turoperatørene som bruker Nordland meget godt fornøyd med at fergekapasiteten blir bedre.

- Det var nok ganske nødvendig også, og de tilbakemeldingene vi har fått fra operatørene er at de er positive, sier Brandvoll.

Få maskinister

Til tross for økning i avganger på mange av sambandene i sommer, så kan mangel på maskinister stoppe ferger og hurtigbåter også til sommeren.

Les: Skjelver foran sommersesongen

I fjor sommer måtte fergeselskapene i Nordland innstille flere turer med ferger og hurtigbåter på grunn av mangel på skipsoffiserer, særlig maskinister.

Til tross for stor interesse for sjøoffisers-yrkene, utdannes det i dag færre maskinister enn de som går av med pensjon.

Ferie-avvikling i tillegg til at det er flere avganger på sommeren gjør det til ei utfordring å få skipsoffiserer nok.