Flere ferger og større ferger settes nå inn i på de mest populære turiststrekningene i Nordland.
- Ja, vi har satt inn alt vi har. Hvis vi slipper havari, eller at ferga blir liggende på grunn av skade, så tror vi at 2009 skal gå greit, sier han.
Det sier seksjonsleder i Statens Vegvesen, Tormod Kristensen. Sist sommer ble mange turister skremt av alfor lange fergekøer.
Les:
Derfor setter de inn alt tilgjengelig materiell. På deler av kystriksveien økes kapasiteten med 40 prosent, og lenger nord er det ei fordobling.
Slik blir situasjonen på fergene i Nordland i sommer:
Vil fjerne flaskehalser
Kystriksveien gjennom Helgeland er mest til glede, men i fjor også til forargelse. 15 prosent av bilistene ble stående igjen på fergesambandet Tjøtta- Forvik. Derfor øker kapapasiteten med hele 40 prosent.
Lenger nord blir det plass til flere busspassasjerer på Kjerringøy-sambandet. Bognes-Lødingen er allerede forsterka, og på Drag-Kjøpsvik er kapasiteten fordobla.
Skutvik - Svolvær får fem turer til sommeren i stedet for bare én i fjor. Dermed håper vegvesenet å fjerne denne flaskehalsen.
- Det er jo vanskelig å si. Det er jo fri prisdannelse der. Det er kommersiell prising på billettene, så vi får jo se hvordan det går. Men å komme seg til Lofoten vil man jo også kunne gjøre via Bognes-Lødingen, sier Kristensen.
Prisøkning uheldig
I Nordland reiseliv er de positive til ferge-satsingen, men en prisøkning på Skurtvik-Svolvær er problematisk, sier reiselivssjef Silje Brandvoll.
- Operatørene kalkulerer jo sine priser god tid i forveien. Det er klart at når du får en prisøkning såpass kort tid før sesongen starter, så vil jo det kunne bli problematisk i forhold til deres kalkyler, sier hun.
Men til tross for noen ubesvarte spørsmål, så er turoperatørene som bruker Nordland meget godt fornøyd med at fergekapasiteten blir bedre.
- Det var nok ganske nødvendig også, og de tilbakemeldingene vi har fått fra operatørene er at de er positive, sier Brandvoll.
Få maskinister
Til tross for økning i avganger på mange av sambandene i sommer, så kan mangel på maskinister stoppe ferger og hurtigbåter også til sommeren.
Les:
I fjor sommer måtte fergeselskapene i Nordland innstille flere turer med ferger og hurtigbåter på grunn av mangel på skipsoffiserer, særlig maskinister.
Til tross for stor interesse for sjøoffisers-yrkene, utdannes det i dag færre maskinister enn de som går av med pensjon.
Ferie-avvikling i tillegg til at det er flere avganger på sommeren gjør det til ei utfordring å få skipsoffiserer nok.