Mens Statoil slutter å bruke jernbanen for å kjøre gass til storkunden Elkem i Mosjøen, bruker Shell jernbanen både til Mo i Rana, Fauske og Narvik. Årsaken er at jernbanen er billigst når gassen fraktes fra Gøteborg, sier Lars Fagernes i Norske Shell.
Fra tog til vei
Oljeselskapene har i økende grad flyttet transporten av gass, bensin og diesel fra jernbane og båt til tankbiler på veiene. Resultatet er at høyeksplosive tankbiler går i skytteltrafikk over lange avstander.
Ikke ekstra spor
Norske Shell bruker jernbanen til å frakte propangass til Mo i Rana, Fauske og Narvik, men forklaringen på det er at løsningen ble billigst, sier Lars Fagernes i Norske Shell. Om kort tid åpner den nye terminalen til Statoil på Stjørdal uten at den gir mulighet til å laste gassen direkte på tog.
Informasjonssjef Marit Thorsen i CargoNet sier det ikke er aktuelt å bygge sidesport til Statoils nye gassterminal på Stjørdal.
- Det er for dyrt, sier Thorsen.
Det er altså ikke bare oljeselskapenes feil når høyeksplosiv gass flyttes fra jenbanen til veiene.