Hopp til innhold

Korgfjelltunnelen stengt fra 5. november

Korgsfjelltunnelen til 450 millioner må stenges fra 5 september. – Har ingen tro på at de vil åpne den igjen til 1. november, sier lastebilsjåfør med 50 års erfaring.

Korgfjelltunnelen

Korgfjellstunnelen blir stengt fra 5 september til 1. november, hvis alt går etter planen.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Siden Korgsfjellestunnelen og Umskardtunnelen har startet har det vært ingenting annet enn problemer. Og jeg har ingen tro på at de åpner den igjen til 1.november, sier Arild Moen som kjørt lastebil i over 50 år.

Kostet 700 millioner

Det ble lagt stor prestisje i byggingen av den 8,6 kilometer lange Krogfjelltunnelen som skulle spare distansen på E6 med fire kilomenter. Men siden oppstarten har det vært mange problemer.

NRK Nordland har tidligere meldt at både Korgsfjellstunnelen og Umskardstunnelen på Helgeland, som totalt kostet 700 millioner tilsammen, nå må fikses opp på grunn av telehivtabber i tunnelene. De to tunnelene er kun rundt 5 år gamle.

Fiksingen vil koste om lag 33 millioner kroner og stenge Korgsfjelltunnelen fra 5. september til 1. november.

Burde startet i mai

Korgfjelltunnelen. Seksjonsleder i Statens vegvesen Ole Johan Bogfjellmo.

Byggeleder Arve Østerpart og seksjonsleder Ole Johan Bogfjellmo til høyre sier at arbeidet starter 5. september og at Krogfjelltunnelsen da blir stengt.

Foto: Frank Nygård / NRK

De burde ha startet rundt mai hvis de skulle fått til omkjøringen ordentlig. Når det kommer kulde og is vil det bli store problemer i den bratte bakken, særlig for utenlandske sjåfører, sier Arild Moen.

Statens vegvesen har følgende forklaring på hvorfor arbeidet som egentlig skulle startet i midten av august, nå ikke skjer før i september.

– Vi hadde håpet å komme i gang tidligere, men fordi det har vært en del ting i prosjektet som entreprenøren ikke var klar med, så vi er mellom en og en halv til to uker forsinket, forklarer Ole Johan Bogfjellmo, seksjonsleder i Statens vegvesen.

Store utfordringer

Korgfjelltunnelen

At den over åtte kilometer lange tunnelen er steng vil medføre en god den omkjøringer som kan bli farlig når det fryser, mener Arild Moen.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Vi må ha omkjøringer både på nord og sørsiden. På sørsiden har vi en stor utfordring med tungtrafikken ved at vi har en bratt stigning og en ekkel kurve som vi har nå forbedret, sier Bogfjellmo.

Til tross for forbedringer må Statens vegvesen iverksette en såkalt bar veistrategi som betyr at det må saltes, strør og pløyes mye mer enn det som er vanlig på veinettet på Helgeland.

Skal fremdeles åpnes

Selv om arbeidet har blitt forsinket og fremdeles er en del utfordringer som må løses, fastholder Bogfjellmo at Korgfjelltunnelen skal åpnes som planlagt den 1. november.

– Fra 1. november setter vi på trafikken, så vi skal slippe å ha tungtrafikken over fjellet, sier Ole Johan Bogfjellmo.