Hopp til innhold

Nye tunneler med telehiv og vann

To nye tunneler til en pris av over 700 millioner kroner er full av telehiv og vann. Nå kreves det at Statens Vegvesen tar ansvar.

vann i Korgfjelltunellen

Det pipler inn vann og telehivene florerer i de to nyeste tunellene på Helgeland.

Foto: Frank Nygård / NRK

Umskarstunnellen og Korgfjelltunnellen er de to nyeste på Helgeland og de har samlet en prislapp på over 700 millioner kroner. Tunnellen over Umbukta har blitt en prøvelse for både kjøretøy og sjåfører. Ofte hender det at bilenes understell slår nedi.

– Jeg synes det er forferdelig at en ny vei skal være så dårlig å kjøre på. Det er farlig. Veldig farlig, sier en av dem som bruker vegen, svensken Sølve Gustavson.

Sølve Gustavsson

Sølve Gustavsson mener det er farlig med slike tuneller.

Foto: Frank Nygård / NRK

Skandale

Det er bare tre og et halvt år siden samferdselsministeren åpna den 3,7 kilometer lange tunnellen på E12, som går fra Mo til Sverige. Nå pipler vannet ut av asfalten, og fører til glatt og isete veibane. De samme problemene møter bilistene på E6 i Korgfjelltunnellen som sto ferdig for rundt fem år siden.

– Nei, det er jo egentlig en skandale synes jeg. Her har vegvesenet bygd nye tunneller ,og så holder de ikke mål. De er jo trafikkfeller. Vi har jo hatt ulykker som kunne endt langt verre, sier ordfører i Hemnes, Kjell Idar Juvik.

Kjell-Idar Juvik

Ordfører Kjell Idar Juvik i Hemnes mener det er en skandale at tunellene er så dårlige.

Foto: Hemnes kommunes nettsted

Merkbare telehiv

Telehivene er merkbare i hele Umskarstunnellen. Det samme gjelder på vel halvparten av den over åtte kilometer lange Korgfjelltunnellen, som også er Nord- Norges lengste.

Korgfjelltunellen

Det er Korgfjelltunellen og Umskartunellen som er ille plaget med vann og telehiv.

Foto: Frank Nygård / NRK

Innrømmer feil

Entreprenørene MIKA som bygde Umskarstunnellen, og Leonard Nilsen, som sammen med Mesta bygde Korgfjelltunnellen sier de ikke tar ansvar for problemene som nå ha oppstått. Vegvesenet har innrømmet feil, og nå starter arbeidet med å finne ut hva som forårsaker problemene.

Per Otto Aursand, Statens Vegvesen

Per Otto Aursand i Statens vegvesen jobber for å finne ut hva de skal gjøre.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Vi skal installere fukt- og temperatursensorer i vegbanen for å finne ut hva vi skal gjøre med disse telehivene. Det forteller Per Otto Aursand i Statens Vegvesen.

Nå krever ordføreren i Hemnes at problemene med tunnellene blir løst.

– Nå må de ordne opp. Det går ikke an å gå mot en ny vinter med slike forhold. Her har vi blant de nyeste og lengste tunnellene på E6 og slike forhold kan vi ikke leve med, sier Juvik.

Skadd bilstøtfanger

Resultatene etter kjøring i dårlige tunneller blir skade på bilene.

Foto: Frank Nygård / NRK