Hopp til innhold

Snøen gjemmer fortsatt de «svarte boksene»

Havarikommisjonen gjør nye søk på Kebnekaise i august. – Vi har godt håp om å finne delene vi mangler.

– Vi håper spesielt å finne taleregistratoren, sier norsk leder for havarikommisjonen, Per-Egil Rygg.

Fortsatt er ikke de såkalte «svarte boksene» funnet, også kjent som taleregistrator og ferdskriver.

Brigader Per Egil Rygg

Brigader Per Egil Rygg.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Men nå planlegger altså Havarikommisjonen å gjennomføre nye søk i de tre første ukene i august, for å finne ut hva som gikk galt da det norske Herclues-flyet «Siv» styrtet i Kebnekaisemassivet.

– Har godt håp

– Vi vil bruke mellom 30 og 40 personer som skal søke i området. Dette er en kombinert innsats mellom norske og svenske mannskaper. Vi har godt håp om å finne delene, sier Rygg til NRK.no.

Samtidig er forholdene i fjellmassivet fortsatt vanskelige. I slutten av juni er snøsmeltingen knapt begynt, forklarer Rygg.

– Det er fortsatt svært mye snø, og det er gått flere nye ras i området. Vi er avhengig av god snøsmelting i hele sommer for å gjennomføre søket. Men snøsmeltingen varierer mye fra år til år. Dette er også et isbreområde med flere bresprekker. Vi må blant annet hente inn spesialister for å søke på enkelte områder oppe på fjellkammen.

Til USA for hjelp

Video Pressekonferanse om Hercules-ulykken

Hercules-flyet skal ha vært i en sky da ulykken inntraff. Mannskapet hadde dermed ingen anelse om hva som ventet dem før noen få sekunder forut for ulykken, fortalte den svenske Havarikommisjonen på en pressekonferanse i Oslo.

I august skal også Havarikommisjon til USA i håp om å få ut informasjon fra databrikker som ble funnet på ulykkesstedet i mars. Fortsatt har det ikke vært mulig å få ut opplysninger fra disse datakortene.

– Vi har nå fått en avtale med produsenten av datakortene om å bruke deres utstyr til å laste ned eventuelle data på disse kortene, om det ikke viser seg at de er for skadd.

Rygg sier data fra kortene vil underbygge teorier om årsaken til ulykken som de allerede har.

11. mai la havarikommisjonen fram en foreløpig rapport, der det kom fram at Hercules-flyet fikk beskjed, og aksepterte, å starte innflyging mot Kiruna på en høyde lavere enn Kebnekaise. Trolig på grunn av en kommunikasjonssvikt mellom tårnet og hercules-flyet.

Nærmere konklusjon

Rygg sier de er nærmere en konklusjon enn de var i mai.

– Vi har hatt ytterligere en måned på å vurdere de faktaene vi la fram i mai, dermed er vi også nærmere en konklusjon. Samtidig er det ikke lett å skulle trekke en endelig konklusjon, forklarer Rygg som varsler at kommisjonen kan komme med vesentlige sikkerhetstilrådninger i sin endelige rapport som er ventet i løpet av høsten.

– Et hovedspor for oss er hvordan den svenske lufttrafikktjenesten har oppfattet sitt ansvar og myndighet, samt hvordan den norske fartøyssjefen har forstått og utøvet sitt ansvar i denne situasjon. Dette er kjernepunktet i granskingen, forklarer Rygg.

– Er det aktuelt å komme med konkrete sikkerhetsanbefalinger rundt dette?

– Det kan være. Det er naturlig at vi ser på regelverket og hvordan det fungerer. Men det er for tidlig å si hva slags tilrådninger vi kommer med.

Endelig rapport til høsten

I løpet av høsten kommer havarikommisjonen med sin endelige rapport om hercules-ulykken.

Det er nå over tre måneder siden den tragiske flyulykken på Kebnekaise der fem norske offiserer omkom.

Hercules-flyet «Siv», som deltok på militærøvelsen «Cold Response», var på vei til Kiruna for å plukke opp soldater og utstyr, da det topp moderne transportflyet fløy rett inn i Sveriges høyeste fjell Kebnekaise 15. mars.

Se dokumentaren om Hercules-ulykken her:

Video Flytragedien på Kebnekaise