Sender ti F-16 fly til Portugal for reparasjon

Det jobbes på spreng med å reparere de norske F-16-flyene etter at Forsvaret slo full sprekk-alarm i fjor. Men det går ikke fort nok, og nå må Forsvaret be Portugal om hjelp.

Det jobbes på spreng med å reparere de norske F-16-flyene etter at Forsvaret slo full sprekk-alarm i fjor. Men det går ikke fort nok, og nå må Forsvaret be Portugal om hjelp.

TIL PORTUGAL: Luftvingsjef Bård Solheim ved Luftforsvarets operative avdeling på Bodø hovedflystasjon sender ti F-16-fly til Portugal slik at den norske flyflåten blir operative så fort som mulig.

– Jobben med å bytte de vitale flydelene er stor, og det tar for lang tid å reparere alle flyene i Norge, sier sjef for 132 Luftving i Bodø, Bård Solheim.

Alle de norske jagerflyene ble satt på bakken i to uker da det i fjor sommer ble oppdaget farlige sprekkdannelser i hovedbærebjelkene på hver side av cockpiten på flere av de nå 35 år gamle F-16-flyene.

Oberstløytnant Kåre Hansen, som er sjef for vedlikeholdsskvadronen 132 Luftving i Bodø sier det kunne gått riktig ille dersom feilen ikke hadde blitt oppdaget.

– Dersom vi bare hadde fortsatt å fly uten å gjøre noe, kunne man endt med at hele nesepartiet løsnet og fronten på flyet ramlet av mens flyet var i lufta, sier Hansen.

Norges flåte består i dag av 57 F-16 kampfly, og flyene ble tatt i bruk i 1980. Ingen Nato-land har flydd like lenge og like mye som det Norske Forsvaret har. Luftforsvaret tror årsaken til sprekkene kan være at Norges flyflåte har flere flytimer enn andre lands fly, og at det i Norge brukes korte rullebaner.

Til Portugal

Leter etter sprekkdannelser på F-16-fly ved Luftving 132 Bodø

LETTER ETTER SPREKKER: Kaptein Åge Haugvaldstad ved Bodø hovedflystasjon skanner flyskroget for sprekker. Områder med sprekkdannelser blir skiftet ut.–Det skal et trent øye til for å skille ut en sprekk, sier han.

Foto: Knut Haarvik / NRK

Før de farlige sprekkene ble oppdaget i fjor ble det kjent at det i perioder kun var 15 av Forsvarets 57 F16 som kunne flys. Forsvaret vil ikke tallfeste hvor mange fly som er rammet av sprekkdannelser.

De siste 10 måneder har Forsvarets anlegg på Kjeller jobbet på spreng med å bytte ut de vitale delene på flyene. Målet var å få flyene operative i løpet av høsten 2015.

Men tiden strekker ikke til.

– Per dags dato har vi reparert store deler av flåten, men det gjenstår en god del fly. For å få ferdig den operasjonen så raskt som mulig har vi nå skrevet en kontrakt med en aktør i Portugal som tilbyr vedlikehold av F-16-fly. Her vil vi reparere om lag 10 fly, sier Hansen.

I tillegg gjøres det en del midlertidige reparasjoner av flyene med minst sprekker.

– Forsvarsevnen ikke svekket

Til enhver tid skal to av Norges F-16 stå klare til å rykke ut på NATO-oppdrag på 15 minutters varsel. Sjef for 132 Luftving i Bodø, oberst Bård Solheim innrømmer at sprekkene har gjort jobben krevende, men avviser at Norges forsvarsevne har vært i knestående.

– Forsvarsevnen har hele tiden vært der den ska være. Men vi satt samtlige fly på bakken umiddelbart for å sjekke hvor ille dette var. Vi hadde hele tiden mulighet til å ta av med fly dersom det ville bli nødvendig.

Dagens F-16 skal flys til de er helt erstattet av de nye F35 en gang omkring 2020–2021.

- Det norske luftforsvaret er på et lavmål, sier tidligere øverstkommanderende for luftstridskreftene i Nord-Norge. Sprekkdannelser i skroget på F16 setter stadig flere fly på bakken.

PÅ BAKKEN: Det første norske F-16-flyet var på vingene i 1980, og flåten på 57 fly er siden blitt kontinuerlig oppgradert og modernisert. Her leter flyteknikere ved Bodø hovedflystasjon etter sprekker i skroget i oktober i fjor.