NRK Meny
Normal

Nå kan denne redningsskøyta bli din

Tre redningsskøyter legges nå ut for salg. De kan bli dine, men da burde du ha ei ganske feit pengebok, forteller skipsfører Gunnar Waage.

Nå kan hun bli din

Etter 30 år på havet skal nå redningsskøyta Ruth Opsahl, som en av tre båter i Nordland, legges ut for salg. Hvem som helst kan by.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Etter 30 år på havet skal flere redningsskøyter nå selges. Hvem som helst kan kjøpe båtene, men skipsfører på redningsskøyta Ruth Opsahl, Gunnar Waage, mener det kan bli en dyr affere.

– Det kan bli kostbart. Den bruker vel godt over 200 liter i timen på vanlig kjøring, så du må nok ha ei feit pengebok, ler han.

kaptein på Ruth Opsahl Gunnar Waage

Skipsfører på Ruth Opsahl synes det er vemodig at de gamle båtene nå skal selges.

Foto: Gerd Elise Martinsen

Waage forteller at båtene som nå skal selges mest sannsynlig kommer til å bli videre brukt i samme sjanger som nå.

– Jeg vet flere gamle redningsskøyter har blitt tatt i bruk i oppdrettsnæringa, men jeg tror ikke båtene blir så veldig lettsolgt, sier han.

På tide å tenke fremover

De nye båtene som skal erstatte redningsskøytene Askerbæringen, Skuld og Ruth Opsahl har en bedre motor, som gjør at båtene går fortere på vannet.

I tillegg har båtene bedre nattkamera og en bedre radar, som gjør det lettere å finne folk ute på havet.

Flåtesjef i Redningsselskapet Wedbjørn Knudsen forteller at det er viktig å fornye seg.

– Det å bygge om på eldre båter er kostbart, og nå får vi en annen topp moderne plattform. Både de som skal reddes og dem som skal bruke båtene vil få en betydelig bedre opplevelse enn i disse gamle båtene, forteller flåtesjefen til NRK.

Lugar på Ruth Opsahl

Standarden på Ruth Opsahl har gått ned i løpet av sine 30 år på havet.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Redningsselskapet har dekning langs hele kysten, og mange av båtene begynner å bli gamle. Dette er noe av årsaken til at de nå velger å selge flere av båtene.

– De gamle skøytene begynner å bli kostbare å drive. De har også en annen kapasitet, alt i fra hastighet og svar-egenskaper til bofasiliteter om bord, sier Knudsen.

Når båtene er 30 år sliter vi med å ha den standaren som vi ønsker.

Webjørn Knudsen, flåtesjef i Redninsselskapet

Vemodig med nye båter

Skipsføreren Gunnar Waage har knyttet sterke bånd til båten Ruth Opsahl, og synes det er litt vemodig at hun nå skal selges.

– Man får jo et spesielt forhold til båtene, i allefall får jeg det. Jeg har jobbet på denne båten i sju år, så jeg kjenner den jo ut og inn. Jeg kan gå god for at den er en veldig bra sjøbåt, smiler han.

Til tross for at det kanksje blir litt trist å ta farvel med Ruth Opsahl, ser Gunnar Waage frem å starte jobben i de nye båtene.

– Alt har jo sin tid. Man må jo bare godta at verden går fremover, avslutter Waage.