Det er vanskelig å spå, men jeg tviler på at denne filmen vil kunne gå rundt økonomisk. Jeg tror ikke Dina kommer til å bli en kommersiell suksess, sier Gjelsvik til NTB om den nordiske samproduksjonen det har kostet rundt 141 millioner kroner å lage. Det er tidligere spekulert i at filmen må ha et besøkstall rundt millionen i Skandinavia for at satsingen skal gå i pluss.
Banal
Allerede forrige fredag ga landets største avis VG filmen terningkast tre. Avisens anmelder Jon Selås beskrev filmen som brunstig og banal. Tirsdag fulgte Øyvor Dalan Vik opp i Dagens Næringsliv og konkluderte med at en brottsjø av flaue banaliteter, effektmakeri og symbolistisk rekved drukner handlingen i filmatiseringen av Herbjørg Wassmos bestselgende roman. Per Haddal er heller ikke nådig i onsdagens utgave av Aftenposten: For meg bryter etter hvert filmen sammen i dunder og brak. Balansegangen mislykkes. Dina snubler inn i den skamløse kitsch, konkluderer Haddal.
Har mye å si
Anne Gjelsvik tror at den nærmest daglige jevne strømmen av negativitet kan ta glansen av premieren fredag. Jeg tror ikke at det kommer til å være alfa og omega, men det kommer til å ha en effekt. Denne filmen må alle se-følelsen mister noe av glansen når avisene sier at dette ikke var det helt store, sier Gjelsvik, som har gitt ut bok om norsk filmkritikk. Hun mener norsk film i stor grad er avhengig av drahjelp fra filmkritikerne for at besøkstallet skal løsne. Når det gjelder norsk film har negativ eller positiv kritikk ganske mye å si. Men hvis en stor, påkostet Hollywood-film hadde fått den type mottakelse Dina har fått flere steder nå, ville det ha betydd lite, fordi der er det så mye annen forhåndsomtale og reklame som blir viktigere, analyserer Gjelsvik.
Intellektet i veien
Produsent Axel Helgeland mener kritikernes intellektuelle tilnærming til "Jeg er Dina" kan står i veien for opplevelsen av filmen.
- Vi har hatt forhåndsvisninger for publikum og fått veldig bra reaksjoner tilbake. Dette er en film som skal oppfattes med følelsene og ikke intellektet, argumenterer Helgeland. Det er utvalgte medlemmer av Bokklubben Nye Bøker som har fått s niktitte på filmen før premieren, ettersom bokklubben nylig kåret Dina til den beste bokklubboken noensinne. Jeg tror det aller, aller viktigste er det de som har sett filmen synes om den og sier om den til sine omgivelser. Så lenge word of mouth-faktoren er positiv, tror jeg ikke kritikkene betyr så mye, sier Helgeland. Gjelsvik roser strategien med forhåndsvisninger for kjernepublikummet. Jeg tror i hvert fall at det er en riktig strategi. Dette er på en måte en voksen kvinne-film, men for å bli den helt store suksessen må denne filmen treffe bredere enn det, slik Elling for eksempel gjorde, sier Gjelsvik. Jeg er Dina har nordisk premiere i Oslo fredag. Uka etter følger Danmark og deretter Sverige.