Hopp til innhold

Har kjørt 715.000 kilometer i Lofoten og Vesterålen – uten passasjerer

Bussene i Lofoten og Vesterålen har kjørt tilsvarende 18 runder rundt jorda, uten en eneste passasjer. – Mildt sagt sjokkerende, sier ordførerkandidat i Sortland Grete Ellingsen.

Ikke i trafikk Boreal Buss

«Ikke i trafikk» er et vanlig syn i Lofoten og Vesterålen.

Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK

Det er store avstander i Nordland.

For mange er bussen eneste mulighet for å komme seg til jobb, skole eller legen.

Men i Vesterålen har flere lagt merke til at veldig mange busser kjører tomme, uten passasjerer.

Omtrent hver femte buss i området må nekte passasjerer å være med, viser tall fra busselskapet.

Ordførerkandidat i Sortland, Grete Ellingsen (H), sier hun har fått mange tilbakemeldinger både fra unge og gamle i distriktet.

– De er irriterte fordi de opplever at av de få bussene som går, så er det flere som kjører rett forbi dem.

Alice Pedersen

Alice Pedersen synes det er lite praktisk å ta bussen i Lofoten og Vesterålen.

Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK

Bussene tar med seg passasjerer en vei, men på tilbaketuren får ikke passasjerene sitte på.

Jeg har ikke råd til sertifikat, så den eneste måten for meg å komme meg til butikken eller legen er ved å ta bussen, sier Alice Pedersen til NRK.

– I noen tilfeller må jeg være i byen hele dagen.

Nordland fylkeskommune forklarer situasjonen med at det vil koste for mye å slippe på passasjerer. Det koster mer å kjøre bussen med passasjerer enn uten.

– Mildt sagt sjokkerende

Ellingsen forklarer at hun selv begynte å legge merke til busser markert med «Ikke i trafikk». Hun tok til slutt kontakt med Nordland fylkeskommune for å se på avtalen mellom dem og Boreal.

Grete Ellingsen

Grete Ellingsen har tidligere vært ordfører i Sortland. Nå reagerer hun på at det kjøres mange kilometer med busser uten passasjerer.

Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK

– Jeg så at operatøren er pliktig å rapportere inn hvor mange tomme busskilometer som kjøres i Vesterålen og Lofoten, sier Høyre-politikeren som til slutt fik se fjorårets rapport.

– De tallene jeg mottok var mildt sagt sjokkerende. Det opplyses om at det kjøres 715.000 kilometer med tomme busser.

NRK har fått innsyn i rapporten. Den bekrefter det Ellingsen forteller.

Ordførerkandidaten sier hun blir oppgitt og lei seg.

– Dette var en forferdelig trist oppdagelse. Og det betyr at vi frem til 2030 er bundet til at det går masse tomme diesel-busser i vår vakre region.

Er du fornøyd med busstilbudet der du bor?

Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.

Må forholde seg til kontrakten

Boreal vant anbudet på busser i Lofoten og Vesterålen, og skal drifte frem til i 2030.

Kommunikasjonsansvarlig i Boreal, Jon Kristian Fadnes, presiserer at de drifter på oppdrag fra Nordland fylkeskommune.

– Vi må forholde oss til det ruteoppsettet som ligger i kontrakten. Utover dette jobber vi kontinuerlig med å planlegge posisjonskjøringen mellom rutene på en måte som gir færrest mulig kilometer med tomme busser.

Jon Kristian Fadnes, Boreal

Jon Kristian Fadnes i Boreal.

Foto: Boreal

Fadnes understreker at det er viktig både med tanke på bærekraftsmål og økonomiske hensyn å få kjørt så lite ekstra som mulig.

Hvordan rutetilbudet ser ut sier han er et samfunnspolitisk spørsmål.

– Vi må henvise til fylkeskommunen for å svare på det.

Les også Vil kosta 180 millionar å gjere alle bussar i Nordland gratis: – Er for dyrt i dag

Alexandra Silbermann.

Mye kjøring knyttet til elever

Boreal forholder seg altså til rutene.

Er det ikke bare å få flere ruter oppsatt?

Fylkesdirektør for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune, Odd Inge Bardal, sier det er mer komplisert enn som så.

Odd Inge Bardal ser rett i kameraet, har munnen lukket. bilde

Odd Inge Bardal sier til NRK at de har rettet oppmerksomhet mot de rutene det er mest etterspørsel etter transport. – Vi har fått innspill fra kommuner og andre lokalt.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

– Skulle vi betalt for tomkjøring ville det ikke vært tomkjøring lenger. Det ville betydd veldig store ekstrakostnader for Nordland fylkeskommune, sier Bardal og legger til:

– De pengene måtte vi tatt fra et annet sted. Det ville konkurrert med andre ruter.

Nordland fylkeskommune har også ansvaret for lovpålagt skolekjøring. Resultatet av dette blir mye tomkjøring.

– Det henger sammen med hvor bussen og sjåføren er før turen skal starte. Bussen skal også tilbake.

Buss Ikke i trafikk

Det blir mye tomkjøring i Lofoten og Vesterålen.

Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK

Går mot flere elbusser

Grete Ellingsen i Høyre undrer seg også over hvordan det er mulig å kjøre så mye uten passasjerer i en tid hvor vi skal nå strenge klimamål.

– Hvordan i herrens navn har det blitt inngått en tiårskontrakt i en tid hvor vi ser en revolusjonerende utvikling innenfor miljøteknologi? spør hun.

Bardal i fylkeskommunen svarer at de også er opptatt av miljø, og at det over tid vil fases over til mer og mer nullutslippsteknologi.

Elektrisk buss i Bodø sentrum

I Bodø kjører det kun elektriske busser. Over tid vil flere og flere busser i hele fylket bli av typen nullutslipp.

Foto: Josef Benoni Ness Tveit / NRK

– Kontrakten vår i Lofoten og Vesterålen var den første kontrakten vi hadde krav til elektriske busser, sier han og forklarer at det handler om de mindre bussene.

– Etter det har vi signert Salten-kontrakten der alle bussene i Bodø by er elektriske. Det er en av de første byene, om ikke den aller første, i hele Norge med bare elektriske busser.

På ytre Helgeland er det også startet en kontrakt der alle bussene skal være elektriske.

– Det går i riktig retning. Jeg tror vi har handlet vår siste kontrakt som har dieseldrevne busser.