Kritisk til Boreals tilbud for å drive Træna-ruta

Fylkesrådet i Nordland er svært kritisk til rederiet Boreals sitt tilbud for å drive Herøy- og Trænaruta de neste fire månedene.

Tove Mette Bjørkmo, fylkesråd for samferdsel i Nordland

Anbudet på Træna- og Herøyrutene avlyses og sendes ut på nytt. Samferdselsråd, Tove Mette Bjørkmo, vil be om pris på tre ulike alternativer, blant annet krav om at båtene tåler fire meters høye bølger samt at de kan ta med gods.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Anbudet på Træna- og Herøyrutene avlyses og sendes ut på nytt. Fylkeskommunen vil be om pris på tre ulike alternativer, blant annet krav om at båtene tåler fire meters høye bølger samt at de kan ta med gods.

Frem til ny, permanent operatør er på plass i juni, skal Torghatten trafikkere sambandene fra 1. februar til ut mai.

Stor forskjell

Samferdselsråd Tove Mette Bjørkmo (Ap) i Nordland la i dag fram tall som hun hevder viser en prisforskjell på over 17 millioner kroner mellom Boreal og konkurrenten på den fire måneder lange kontrakten.

– Det ville ha kostet 15,3 millioner kroner, og så forlanger Boreal 35,5 millioner for å gjøre den samme jobben i fire måneder til. Det var helt uakseptabelt for oss. Vi kan ikke bruke fylkets penger på den måten, sier hun til NRK.

Tallene fylket bruker er ifølge Bjørkmo sammenlignbare for fire måneder drift basert på nettokontrakt.

Roger Brandser Boreal

Rederileder Roger Brandser i Boreal.

Foto: Frank Nygård / NRK

Boreal forlangte 35,5 mill for å forlenge opprinnelige avtale med fire måneder. Da vi utlyste anbud tilbød Boreal å gjøre jobben for 21 millioner. Torghatten vant med tilbud på 18,2 millioner, som er 17,3 millioner billigere enn Boreals første krav, sier Bjørkmo.

Bjørkmo ansvarlig for å gi et godt tilbud til dem som må reise med båt i Nordland. Nå er samferdselsråden bekymret for at det blir vanskeligere i framtiden.

– Det er viktig å få synliggjort at prisene på markedet er enorme. Vi har et vanskelig båt- og samferdselsmarked i Nordland, sier hun.

Boreal mister nå Boreal nå Trænaruta til Torghatten. Selskapet mener samferdselsrådens regnestykke er helt feil.

– Regner feil

Boreal

I Boreal sier at selskapet kun var 2,8 millioner kroner høyere enn konkurrenten Torghatten Nord.

Foto: NRK

I Boreal sier at selskapet kun var 2,8 millioner kroner høyere enn konkurrenten Torghatten Nord.

Vi har levert en anbud på 21 millioner, som er i henhold til de kravene som ble stilt. Samferdselsråden sammenlikner to forskjellige tilbud. Det ene tilbudet har høyere krav enn det andre. Vi har levert et anbud i henhold til de lavere kravene, som er mye lavere enn samferdselsråden bruker som sammenlikningsgrunnlag, sier rederileder Roger Brandser i Boreal.

– Boreal var dyrest

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) bekrefter imidlertid at Boreal var dyrest, og at de dermed tapte anbudet.

– Vi har bare en oppgave. Det er å få så gode tjenester som mulig for de pengene vi har til rådighet. Da må vi velge det billigste tilbudet. Vi ser at anbudene generelt blir veldig mye dyrere. Prisøkningen er stor, samtidig som staten overfører mindre penger til Nordland. Derfor må vi gjøre alle de tiltakene vi kan for å få ned prisene.