Ifølge en lenge hemmeligstemplet militær rapport var piloten sterkt beruset da han satte seg bak spakene.
- Det mest kritikkverdige er at Forsvaret prøvde å dekke over hva som egentlig hadde skjedd, sier pårørende Øystein Graver.
- Flygeren var jo påvirket av alkohol og vi mener vel at daværende ledelse i Luftforsvaret har dekket over denne personen i lang tid, sier Graver.
- Det vil være vårt grunnlag for å forhandle med staten om en eller annen form for økonomisk erstatning til de etterlatte, sier han.
17 mennesker, blant dem fire barn, omkom da et militært Twin-Otter fly styrtet på Grytøya i Troms i 1972.
Rett i fjellveggen
Flyet gikk i rute mellom en rekke flyplasser i Nord-Norge, og passasjerene var forsvarsansatte med familier.
På vei fra Bardufoss til Stokmarknes 11. juli gjennom lave tåkeskyer endte turen rett i en fjellvegg.
Vrakrester fra Twin Otter-flyet som styrtet på Grytøya. Foto: (Arkivfoto/Scanpix)
Obduksjonen av flygeren viste at han hadde over en i promille i dødsøyeblikket.
Men havarikommisjonens rapport ble ikke offentlig før i fjor, 33 år etter ulykken.
Denne uken møter de etterlatte opp i Forsvarsdepartementet med krav om erstatning, sier Graver.
Fikk tilgang i fjor
- Nå ble jo denne saken båndlagt i departementet, vi hadde jo ikke tilgang til rapporten og dokumentene før dette ble frigjort for omlag et år siden.
- Vi har gjennomgått saken og funnet ut at det er grunnlag for å reise et krav mot staten, sier Graver.
- Det er jo mange her som mistet ektefelle og barn og søsken, slik at her har vi med å gjøre mange grupper og forskjellige grunnlag krav.
Ikke i retten
Foreløpig er det ikke snakk om noe søksmål. Også Luftforsvaret ønsker å løse saken utenfor rettssalen, sier generalinspektør Stein Erik Nodeland.
- Jeg har tidligere beklaget på vegne av Luftforsvaret det som skjedde den gangen.
- Det som skjer nå er jo at vi ønsker å komme i en dialog med de etterlatte og prøve å komme fram til en ordning som er tilfredsstillende for begge parter, sier Nodeland.