Knuste frontruter og klagestorm på elendig E6

Flere bilister har måttet skifte ut frontruta etter steinsprang i møte med grusdumpene på E6 gjennom Dunderlandsdalen.

E6 i Dunderlandsdalen

E6 I FULL OPPLØSNING: Dette bildet er fra april i år, men selv om det nå har tørket opp, er ikke forholdene på europaveien blitt bedre.

Foto: Ricky Hagen

– Vi har mottatt klagestorm fra bilister. Folk forventer ikke at E6 skal se slik ut, sier avdelingsdirektør Kjell Skjerve ved veiavdelinga i Statens vegvesen i Nordland til NRK.no.

Dunderlandsdalen er en av de siste, store flaskehalsene på europavei 6 i Nordland. Opprustning av veistrekningen mellom Storforshei til Saltfjellet er nå kommet inn i Nasjonal Transportplan, men trafikantene som ferdes her daglig fortviler over å må vente helt til 2017 før denne parsellen er ferdig.

(artikkelen fortsetter under)

E6 gjennom Dunderlandsdalen
Foto: Statens vegvesen

Begynner asfaltering neste uke

– Vi er i gang med å rette opp skadene, og har også satt ned hastigheten på de stedene hvor det ikke går an å opprettholde 80 kilometer i timen, sier Skjerve.

Han kjenner ikke til at folk får ødelagt frontrutene sine. Han forklarer den elendige vegstandarden med teleløsninga vår.

– Flere steder er vegdekket smuldret helt opp. Asfaltdekket krakelerte og måtte fjernes. Nå skal vi i gang med å fjerne de dårlige massene. I neste uke skal vi i gang med å legge nytt asfaltdekke. Jeg vil anta at når vi feirer sankthansaften skal dette være på plass.

Nødsarbeid

Skjerve innrømmer at arbeidet som nå skal i gang er snakk om nødsarbeid. Bilistene vil nok oppleve tilnærmet samme marerittet neste år.

– På lang sikt venter vi på veipakke Helgeland. På kort sikt handler det om å få vannet bort i teleløsningen slår inn. Grunne grøfter gjør at vi får problemer med å få ut vannet. Massene som ligger under asfalten må skiftes ut dersom dette skal bli bra permanent.

– Kunne dyrke poteter

Smalt, sporete, svingete og hull på hull. – Under asfaltdekket er det rene potetåkeren. Alt som er gjort siden kong Haakon åpnet veien i 1937 er flikking, sa langtransportsjåførene Bjørnar Solvoll og Christian Hestekker til NRK.no under teleløsninga i april.

De etterlyste da strakstiltak for å fikse asfalten som har sprukket opp flere steder på E6 i Dunderlandsdalen noen mil nord for Mo i Rana.

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen

SKREKKEKSEMPEL: Asfalten har gått i oppløsning i Hjartåsbakken i Dunderlandsdalen i Rana. – Under er det fin-fin matjord, konstaterer sjåfør Bjørnar Solvoll (innfelt).

Veietterslep på åtte milliarder

Etterslepet bare på fylkesveiene i Nordland er på svimlende åtte milliarder kroner. I tillegg kommer europaveiene og de kommunale veiene.

Da regjeringen sist uke la fram Nasjonal Transportplan er det nettopp E6 på Helgeland som står først i køen når pengesekken åpnes de neste årene.

Utbyggingen er anslått å koste i alt vel 3,8 milliarder kroner, hvorav en fjerdedel skal betales med bompenger.