Få reiseguider er mer anerkjent enn Lonely Planet. Derfor smaker det sikkert ekstra godt for reiselivet i Nord-Norge at Kjerringøy har sneket seg med når reisebokspesialisten lanserer en miniguide over 50 hemmelige destinasjoner i Europa.
Som én av to norske representanter på lista plasseres stedet, som ligger en halv times kjøretur fra Bodø, på en 25. plass.
Blant annet heter det at Kjerringøy er en godt bevart hemmelighet for alle andre enn nordmenn.
– Det var en gledelig nyhet, utbryter administrerende direktør Arne Trengereid i NordNorsk Reiseliv til NRK.
Han hadde selv ikke fått med seg kåringen, men har ingen problemer med å forstå tankegangen.
– Hele Nord-Norge er jo en vel bevart hemmelighet for hele verden. Faktisk mener jeg Kjerringøy burde lagt enda høyre opp på lista, smiler han.
– Hele landsdelen tjener på dette
De jobber til daglig med å promotere Nord-Norge som reisemål, og setter stor pris på drahjelpen fra Lonely Planet.
– Det betyr først og fremst at Kjerringøy blir mer kjent ute i verden. Jo flere slike utmerkelser steder i landsdelen vår blir tildelt, jo bedre er det. Hele Nord-Norge tjener på det, forklarer Trengereid.
I begrunnelsen fra Lonely Planet trekkes nettopp naturopplevelsen på Kjerringøy frem.
- Les også: – Dette er kanskje verdens vakreste øygruppe
- Les også: Hit mener National Geographic at du bør reise
Der vises det også til at Kjerringøy har vært kulisser for filmer basert på forfatter Knut Hamsuns romaner. Arne Trengereid sier seg enig i begrunnelsen.
– Nordland er jo ikke bare det vakreste fylket i landet, men også blant de vakreste regionene i hele Europa. Renheten, det uberørte, kulturlandskapet, og ikke minst at det faktisk bor folk i husene, begrunner han.
Venter ingen turistboom
Øverst på lista ligger den tsjekkiske byen Olomouc. Norges andre, og siste innslag, er restauranten Potetkjelleren i Bergen på en 34. plass.
- Her kan du se hele lista!
Til tross for 25. plassen på den eksklusive lista har reiselivsnæringa i Bodø et nøkternt syn på hva omtalen vil utgjøre i kroner og øre.
– Det vil bety at flere får vite om oss, og sannsynligvis økt turisme. Dette er med på å understøtte arbeidet vi gjør. Det er et marked der ute, men vi må fortsette med å utvikle produkter som er helt spesielle, og det må være kvalitet i opplevelsene.
– Men det er 49. andre steder på lista. Alle turistene kommer vel ikke til Kjerringøy på grunn av dette?
– Det blir ingen turistboom med en gang, men dette er en viktig begynnelse. Vår erfaring er nok at det må skrives over lengre tid i en større bredde av medier for at det skal gi økt turisme.
Likevel er Trengereid klar på at det betyr noe å havne på en slik eksklusiv liste.
– Slike tall må kvalitetssikres, men det har en høy verdi. Redaksjonell omtale er ofte mer troverdig enn en annonse. Spesielt når det kommer fra andre utenfra.
- Se Halvdan Sivertsen fortelle hvorfor Kjerringøy er helt spesielt i NRK-programmet «Sanger om Norge».