– Nærmer seg opphugging av kulturminne

– MS Skogøy er faretruende nær å bli hugd til spiker, sier en skuffet styreleder i MS Skogøy. Manglende sponsorer og en ubetalt gigantregning fra tollvesenet er i ferd med å knuse drømmen om å få pusset opp båten.

Her slepes Skogøy hjem til Norge

MS Skogøy ble bygget 1953. I 1983 gikk den sin siste rutetur mellom Narvik og Svolvær. I mange år lå MS Skogøy brakk i Sverige, men i 2011 hentet en gruppe frivillige båten hjem til Norge. I 1983 seilte MS Skogøy sin siste tur fra Narvik til Svolvær og tilbake. Her slepes den gamle båten fra Sverige og til Norge.

Foto: Magne Jenssen

Det har vært en lang kamp for ildsjelene i foreningen Skogøys venner.

For flere år siden fant Skogøys venner fant MS Skogøy nedsunket i en kanal i Sverige og fikk etter en storstilt bergingsaksjon hevet og slept båten til Norge i 2011.

De frivillige var svært godt fornøyd etter at de hadde klart å berge lokalbåten som i 30 år gikk i rute mellom Narvik og Svolvær.

Men kampen for å hindre at den gamle skjønnheten ble til spiker endte ikke der. Tidligere i år ble det kjent at tollvesenet krever 630.000 kroner i toll og moms fra foreningen.

Sliter med å få tak i sponsorer

Regningen er fortsatt ikke betalt.

– Nei, vi har ikke betalt regningen. Det har vi heller ingen mulighet til. Vi har klaget inn saken til direktoratet og bedt om fritak av moms, men søksanden er ikke behandlet. I mellomtiden sliter vi med å få tak i sponsorer. Ingen vil sponse noe som kan bli til spiker, sier styreleder Håvard Gabrielsen i Skogøys venner.

Planen var at MS Skogøy skulle pusses opp med sponsede midler. Det var også åpnet for at båten kunne underlegges riksantikvarens budsjett.

– Men nå har vi store problemer med å innhente penger slik at vi kan begynne å pusse opp båten.

– Snart spiker

Gabrielsen frykter at prosjektet vil mislykkes og at flere års kamp har vært forgjeves.

– MS Skogøy er faretruende nær å bli hugd til spiker, sier den skuffede styrelederen.

Nå håper han at direktoratet gir foreningen medhold og viser til lignende tilfeller der båter har fått fritak for moms.

– Det er tungt nå, men vi vil ikke gi oss.

(artikkelen fortsetter under)

MS Skogøy utenfor Svolvær

MS Skogøy i sin glanstid på vei inn til Svolvær havn.

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

Liggende med kjølen i været

Historien om den over 60 år gamle båten er lang og krokete.

MS Skogøy startet med å seile «Vesterålsruten«». Seilte ellers Narvik–Lødingen–Svolvær. I 1963 kom den inn i en ny rute med 18 nye anløpssteder. I 1983 seilte MS Skogøy ut fra Narvik og mot Svolvær på en av sine siste turer.

I 2000 ble båten kjøpt av en eksentrisk millionær. Han foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere.

Prosjektet skar seg og stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger. De ville ha båten vekk.

Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.

Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.

Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været inntil den i 2011 ble hentet hjem på initiativ av Skogsøys venner.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Adrian (27) må vise finger, rope, rekke tunge og lage kysselyder. Helst når det passer ekstremt dårlig.
Venke opplevde enhver hesteeiers mareritt da hun oppdaget en fremmed mann i stallen hennes.