Hopp til innhold

– Nærmer seg opphugging av kulturminne

– MS Skogøy er faretruende nær å bli hugd til spiker, sier en skuffet styreleder i MS Skogøy. Manglende sponsorer og en ubetalt gigantregning fra tollvesenet er i ferd med å knuse drømmen om å få pusset opp båten.

Her slepes Skogøy hjem til Norge

MS Skogøy ble bygget 1953. I 1983 gikk den sin siste rutetur mellom Narvik og Svolvær. I mange år lå MS Skogøy brakk i Sverige, men i 2011 hentet en gruppe frivillige båten hjem til Norge. I 1983 seilte MS Skogøy sin siste tur fra Narvik til Svolvær og tilbake. Her slepes den gamle båten fra Sverige og til Norge.

Foto: Magne Jenssen

Det har vært en lang kamp for ildsjelene i foreningen Skogøys venner.

For flere år siden fant Skogøys venner fant MS Skogøy nedsunket i en kanal i Sverige og fikk etter en storstilt bergingsaksjon hevet og slept båten til Norge i 2011.

De frivillige var svært godt fornøyd etter at de hadde klart å berge lokalbåten som i 30 år gikk i rute mellom Narvik og Svolvær.

Men kampen for å hindre at den gamle skjønnheten ble til spiker endte ikke der. Tidligere i år ble det kjent at tollvesenet krever 630.000 kroner i toll og moms fra foreningen.

Sliter med å få tak i sponsorer

Regningen er fortsatt ikke betalt.

– Nei, vi har ikke betalt regningen. Det har vi heller ingen mulighet til. Vi har klaget inn saken til direktoratet og bedt om fritak av moms, men søksanden er ikke behandlet. I mellomtiden sliter vi med å få tak i sponsorer. Ingen vil sponse noe som kan bli til spiker, sier styreleder Håvard Gabrielsen i Skogøys venner.

Planen var at MS Skogøy skulle pusses opp med sponsede midler. Det var også åpnet for at båten kunne underlegges riksantikvarens budsjett.

– Men nå har vi store problemer med å innhente penger slik at vi kan begynne å pusse opp båten.

– Snart spiker

Gabrielsen frykter at prosjektet vil mislykkes og at flere års kamp har vært forgjeves.

– MS Skogøy er faretruende nær å bli hugd til spiker, sier den skuffede styrelederen.

Nå håper han at direktoratet gir foreningen medhold og viser til lignende tilfeller der båter har fått fritak for moms.

– Det er tungt nå, men vi vil ikke gi oss.

(artikkelen fortsetter under)

MS Skogøy utenfor Svolvær

MS Skogøy i sin glanstid på vei inn til Svolvær havn.

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

Liggende med kjølen i været

Historien om den over 60 år gamle båten er lang og krokete.

MS Skogøy startet med å seile «Vesterålsruten«». Seilte ellers Narvik–Lødingen–Svolvær. I 1963 kom den inn i en ny rute med 18 nye anløpssteder. I 1983 seilte MS Skogøy ut fra Narvik og mot Svolvær på en av sine siste turer.

I 2000 ble båten kjøpt av en eksentrisk millionær. Han foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere.

Prosjektet skar seg og stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger. De ville ha båten vekk.

Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.

Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.

Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været inntil den i 2011 ble hentet hjem på initiativ av Skogsøys venner.