Ukrainske Ivan (49) sperret inne bak to meter høy snømur av norsk politi

– Jeg trodde ikke mine egne øyne da hjullaster begynte å fylle på med snø rundt bilen min. Det tok litt tid før jeg skjønte at jeg regelrett ble sperret inne, sier den ukrainske vogntogsjåføren Ivan Bogomolov.

– Jeg trodde ikke mine egne øyne da hjullaster begynte å fylle på med snø rundt bilen min. Det tok litt tid før jeg skjønte at jeg regelrett ble sperret inne, sier den ukrainske vogntogsjåføren Ivan Bogomolov.

NÆR BEGRAVD: Bak en to meter høy snømur står vogntoget til Ivan Bogomolov innesperret.

I over to døgn og i 30 minusgrader har den ukrainske vogntogsjåføren Ivan Bogomolov (49) vært innesperret bak en to meter høy snømur i Hattfjelldal helt sør på Helgeland.

– Det går bra, men jeg er redd for at batteriet i bilen skal streike.

Politiet tok denne uka i bruk nye metoder for å holde igjen et utenlandsk vogntog som kjører ulovlig på norske vinterveier. For å sikre at den utenlandske sjåføren ikke stakk over grensa til Sverige, måket politiet i samråd med lokale krefter i Hattfjelldal, inne vogntoget med store mengder snø.

– En hjullaster kom kjørende og begynte å fylle på med snø rundt bilen. Etter en time var brøytekanten rundt bilen nær to meter høy. Da dro hjullasteren av gårde, forteller Ivan Bogomolov når NRK.no møter han i vogntoget fredag formiddag.

Arrestert i Tyrkia

Her bak den to meter høye snømuren sitter Ivan Bogomolov innesperret. Her snakker han den russiske tolken Linas Ribelis.

Tilbake satt den ukrainske sjåføren – overlatt til seg selv.

– Med det samme ble jeg litt sjokkert. Det er 30 minusgrader her, og jeg måtte ha bilen i gang for ikke å fryse i hjel. Jeg var litt redd for at bilbatteriet skulle svikte, forteller han.

Den erfarne vogntogsjåføren har kjørt Europa rundt på kryss og tvers, men aldri opplevd noe som kan sammenliknes med møtet med norsk politi.

– En gang ble jeg arrestert i Tyrkia med vogntoget fullt av spilleautomater som skulle til Georgia. Men dette er mye mer spesielt, sier Ivan.

Blankslitte dekk og ødelagte kjettinger

Vogntogsjåfør Ivan Bogomolov ble sperret inne av politiet

Vogntogsjåfør Ivan Bogomolov viser fram de tynnslitte dekkene på vogntoget.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Det var onsdag ettermiddag at Ivan Bogomolov kjørte han seg fast i de bratte bakkene opp til Kruttfjellet – ikke langt fra grenseovergangen til Sverige. Han var på vei fra Mosjøen med blokker av grafittstein som skulle til Finland.

– Dekkene var ikke all verden og kjettingene var ødelagte, innrømmer Ivan Bogomolov.

– Uflaks

Selv mener han at det var uflaks som gjorde at han nå sitter innesperret bak to meter med tettpakket snø.

– To minutter etter at jeg kjørte meg fast, kom strøbilen. Hadde jeg hatt den foran meg istedenfor bak, vill dette aldri skjedd, sukker han.

Etter hvert ble vogntoget berget ned til bensinstasjonen i Hattfjelldal. Der ble det avdekket diverse mangler ved dekk og utrustning.

Sjåføren ble ilagt kjøreforbud inntil feilene er utbedret, og berging og forelegg er betalt. Men fordi sjåføren ikke hadde noe sted å gjøre av seg, kunne ikke politiet ta fra Ivan bilnøklene.

Politiet på Helgeland innrømmer at de ofte får meldinger fra norske sjåfører som mener at utenlandske sjåfører slipper for billig unna. Politiet vurderte flere virkemidler for å holde igjen vogntoget, men landet på snøen.

– Vi vurderte hjullås, men det er vi ikke så vant med. Da var det et lyst hode som kom at er det noe vi har mye av på disse kanter, er det snø, sa operasjonsleder Vegard Vordal i Helgeland politidistrikt til NRK.no onsdag kveld.

Sjefen kommer

Vogntog sperret inne i Hattfjelldal

OFFENSIV MOT DÅRLIG SKODDE VOGNTOG: I Hattfjelldal har lokale brøytemannskaper, på oppdrag fra politiet, måket store mengder snø rundt det utenlandske vogntoget. Hensikten er å hindre at sjåføren stikker av fra regninga.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Sjåføren av det utenlandske vogntoget har vedtatt forelegget, og venter nå på at sjefen hans skal komme hele veien fra Ukraina for å rydde opp.

– Han skal han kjøpe nye dekk og kjettinger i Finland. Bot og bilberging kommer på til sammen 25.000 kroner. Det blir dyrt for noen meter med berging, synes Ivan.

– Farlig sjåfør

Kruttfjellet

Her i den bratte bakken opp Kruttfjellet ble ukraineren stoppet.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Politiførstebetjent Håvard Sjåvik i Utrykningspolitiet på Helgeland sier det er første gangen politiet har gått så drastisk til verks for å stanse de de kaller et «svært trafikkfarlig» vogntog.

– Han hadde ikke kjettinger og dekkene framme var rene sommerdekkene. Det var nesten ikke mønster igjen. Politiet er sjeleglad for at sjåføren ikke har forårsaket en alvorlig ulykke, sier Sjåvik til NRK.no.

Var redd han skulle stikke av

Sjåvik ser ikke bort fra at politiet vil gå like drastisk til verks neste gang et dårlig skodd og trafikkfarlig vogntog tas i arrest.

– Dette kan være til skrekk og advarsel. Vi viser andre sjåfører at politiet har handlekraft. Det vanlige er at sjåførene stikker av. Det ville vi unngå, men vi kunne ikke ta fra ham nøklene. Han måtte ha bilen, varme og mat. Ikke hadde vi tilgjengelig hjullås heller. Derfor bestemte vi oss for å måke han inne slik at han ikke kom seg videre.

Sjåvik sier politiet har vært innom vogntoget hver dag for å se til at han har det bra.

– Vi er bekymret for ham. Han kommer fra ti plussgrader i Ukraina, og det er ikke bra å bo i en lastebil når det er minus 30. Vi har tilbudt han overnatting og skikkelige toalettforhold, men han vil være i lastebilen, sier Sjåvik.

Omsorg i Hattfjelldal

Ivan Bogomolov må vente helt til tirsdag før sjefen er framme i Hattfjelldal, og det vil nok gå minst to uker før han er hjemme igjen.

– Det skal nok gå bra. Folk her er snille. Mange stopper og kommet bort for å høre hvordan jeg har det, sier Ivan Bogomolov til NRK.no.

Er dette veien å gå for å stanse de livsfarlige sjåførene?