Det høyeste budet var på nesten 2,75 milliarder kroner for ti års trafikk, mens det laveste var på 1,34 milliarder kroner.
Fergeanbudet for Vestfjorden, det vil si trafikken mellom Bodø-Røst-Værøy og Moskenes - og mellom Bognes og Lødingen - det neste ti-året fra 2012.
Nye ferger, flere turister
– Dette er det største fergeanbudet i Norge når det gjelder offentlig støtte, sier regiondirektør Torbjørn Naimak i Statens Vegvesen. Om tre måneder blir det avgjort hvem som får anbudet.
De nye fergene kan daglig frakte 300 biler over fjorden, mot 190 i dag. Dette vil øke antall turister til Nordland, og spesielt Lofoten, og næringslivet vil få større muligheter til å frakte varene sine.
Ny teknologi over Vestfjorden
For Nordland er de nye gassfergene en helt nytt, mens gassferger har trafikkert lenge på Vestlandet. Naimak sier nordlendingene vi få en ny opplevelse av å reise med de nye fergene.
En av de tre selskapene som ønsker anbudene, Torghatten Nord, er det selskapet som i dag trafikkerer Vestfjorden med sine ferger.
Børn Laksforsmo er sjef i Torghatten Nord, og han håper selvfølelig at hans selskap får fortsette med dette også etter 2012. Dersom han ikke får anbudene, vil det heller ikke være noen katastrofe for selskapet.