Hopp til innhold

Den strakeste veien er 100 år. Feiret med nye 90-soner

Da E6 ble bygget hadde ikke veisjefen tro på at det skulle bli nevneverdig med trafikk på strekningen. 100 år og rundt 28 millioner passeringer seinere ble to nye 90-soner åpnet for å forbedre kjøreopplevelsen.

Åpning av E6 Grong-Mosjøen
Foto: Ole-Christian Olsen

«Hainn kjæm inn over Svinesund, med trailer'n nesten full,» synger D. D. E i sin hyllest til veistrekning som binder det langstrakte landet sammen.

E6.

Starter du lengst sør er det bare 2.628 kilometer igjen til Kirkenes.

Men lenge før den tid kommer grensa mellom Trøndelag og Nordland.

Og i år er det 100 år siden Nord-Norge fikk bilvei som knyttet landsdelen sammen med resten av landet. Jubileet ble feiret med to nye 90-soner denne uka.

Illustrasjon som viser to nyåpnede veistrekninger på E6.

Illustrasjonen viser de to delstrekningene som ble åpnet samme dag som veien fylte 100 år.

Foto: Statens Vegvesen

Les også Skuffa over regjeringas gladnyheit: – Held ikkje til ein liten asfaltflekk

Marianne Dobak Kvensjø (H), fylkesråd for samferdsel, har mørkeblondt halvlangt hår, briller, pærleøredobber, hvit skjorte og blå strikkavest. Hun står i et kontorlokale og ser rett mot kamera.

– Dette er stor stas. Nå er det ekstra stas at vi har fått åpne to strekninger på én dag – både nord i Trøndelag og sør i Nordland, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap).

Også partifelle og stortingsrepresentant Bjørnar Skjæran er fornøyd.

– Dette er en alvorlig stor dag for Helgeland. Nå er vi nesten i mål fra å være den regionen med den dårligste E6-en, til å ha en moderne vei som gjør at du nesten flyter gjennom regionen, sier han.

Skjæran var en av mange som fredag var med å gjenskape bildet som ble tatt da strekningen sto ferdig i 1924:

Åpning av E6 Grong-Mosjøen
Fra åpningen av Innlandsvegen (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924.

Det har skjedd mye med veistandard de siste 100 årene, men feiringen er noenunde den samme.

Men alle har ikke hatt like stor tro på viktigheten med E6 gjennom Nord-Norge opp gjennom årene.

Så ikke behov for utbedringer

Da byggingen av veistrekningen var i gang, skrev veisjefen følgende i sin anleggsrapport datert 3. februar 1916:

« ... der neppe bør bli spørsmål om at planlegge vegen for noen større automobilkjørsel, i det denne rute efter byggingen av Nordlandsbanen formentlig ingen nevneverdig gjennomgangstrafik vil faa».

I dag anslås det at 25–28 millioner kjøretøy har passert Nord-Norge-porten på E6 siden 1924. I nyere tid kjører en halv million biler her årlig.

Nå er altså to nye 90-soner åpnet, og til neste år skal resten av E6 Helgeland være klar.

Det nærmer seg. Neste år i november så skal vi åpne siste del av E6 Helgeland, som går forbi Trofors. Og da skal vi ha en skikkelig fest, smiler ordfører i Trofors, Raymond Fagerli.

Etter planen skal hele veistrekket åpnes mot slutten av neste år.

Da har Statens vegvesen bygd 157 km ny E6 fra Trøndelagsgrena i sør til Saltfjellet i nord siden 2009.

Prislappen er på rundt 11,4 milliarder kroner.

– Vi er klare for å åpne siste biten i 2025. Da har en fått utbedra hele strekningen. Høy standard over en veldig lang strekning. Det må vi gi en stor honnør til Statens vegvesen for å ha klart å få til på en veldig god måte, sier statssekretær Kalsås.

Statssekretær Tom Kalsås og assisterende vegdirektør Over Myrvåg står med tomlene opp foran en gammel lastebil fra 1937.

Statssekretær Tom Kalsås og Ove Myrvåg, assisterende vegdirektør Statens vegvesen, foran den portable talerstolen fra 1937.

Foto: Knut Haarvik / Statens vegvesen