«Thale» er den mest sette norske filmtraileren noen sinne

Natt til fredag passerte den norske filmen «Thale» 10,6 millioner unike visninger på strømmingnettstedet YouTube. Det betyr at filmen fra Helgeland reiser rett til topps som Norges mest sette filmtrailer gjennom historien.

Video Thale

Thale

Fredag har filmtraileren til «Thale» hele 10,6 millioner visninger, mens «Trolljegeren» har 10,5 millioner.

– Forsidebildet med en naken jente med hale har nok litt å si for suksessen, sier produsent Bendik Strønstad til NRK.no.

Suksess

I følge YouTube øker «Thale»-traileren med cirka 80.000 visninger i døgnet.

– Hvorfor har filmtraileren blitt så populær?

– Vi har lurt litt på det vi også. Vi har fått respons på at folk liker den typen lokal folkehistorie «Thale» er – publikum tror på fortellingen, sier Strønstad.

Filmen hadde kinopremiere i februar i år, og produsenten tror publikum likte at de ble introdusert for noe nytt.

– I «Thale» møter vi et nytt univers. Dette universet skiller seg fra andre sjangerfilmer, det er ikke noe stort, stygt troll som må rømmes fra.

(Saken fortsetter under bildet)

Overnaturlige vesener i filmen Thale

- Publikum tror på fortellingen, sier produsent Strønstad.

Foto: Filmweb

Internasjonal interesse gir problemer

Til tross for at den store interessen for filmen gleder både regissør og produsent, har også medaljen en bakside.

– Utålmodige pirater har tatt seg til rette og lagt ut 15 forskjellige versjoner av filmen til gratis nedlasting på internett, forteller Strønstad.

Regissøren av filmen gikk derfor til et noe utradisjonelt skritt for å kanskje gi piratene et innblikk i hva piratkopiering betyr for filmproduksjon.

– Det nytter ikke å bli forbannet og moralisere. Derfor prøver jeg heller å komme i dialog med dem. I kommentarfeltene til filmen på PirateBay forklarer jeg hvordan piratvirksomhet påvirker oss som lager filmen. Samtidig får jeg fortalt dem hvem vi er, sier regissør Aleksander L. Nordaas.

(Saken fortsetter under bildet)

USA-trrailer for filmen Thale

Både produsent og regissør er spente når filmen lanseres i blant annet USA på nyåret.

– Kjempegøy

Teamet bak filmen har fått gode tilbakemeldinger, og det faktum at traileren «selger» så bra på YouTube, får produsenten til å juble.

– Dette er kjempegøy! Det blir spennende å se hvordan filmen blir tatt imot på det internasjonale markedet nå til våren også, sier Strønstad.

Det er hevet over all tvil at bildet av den trolske jenten på coveret er med på å øke oppmerksomheten omkring filmen – og ikke minst traileren.

Men, produsent Bendik Strønstad mener traileren i seg selv også er en god produksjon.

– Det er ingen hemmelighet at «Thale» tar seg godt ut på bildet. På en annen side har vi også fått tilbakemeldinger på at traileren er en god produksjon i seg selv, avslutter han.