– Kan oppdage en asteroide på kollisjonskurs med Jorden allerede i morgen

Det er ganske tilfeldig hvilke asteroider som oppdages tidsnok. Derfor jobber også forskerne på spreng med å kartlegge farene.

Kunstnerisk fremstilling av et trippelt asteroidesystem

Kunstnerisk fremstilling av et trippelt asteroidesystem.

Foto: Danielle Futselaar / SETI Institute

For en måned siden suste «Florence» forbi Jorden, en asteroide med størrelse på rundt 4,5 kilometer.

Dette er den største asteroiden som har passert vår klode siden NASA begynte å kartlegge såkalte nærjordiske asteroider. Florence har ikke vært så nær Jorden siden 1890.

Avstanden denne gangen var riktignok syv millioner kilometer, eller 18 ganger avstanden Jorden-Månen. Men i kosmisk sammenheng er dette ganske nært.

Mye nærmere kom en liten asteroide natt til torsdag denne uken. Steinklumpen på 4–5 meter traff atmosfæren over Kina og eksploderte.

Betryggende avstand

Heldigvis holdt Florence betryggende avstand fra Jorden.

– En nærjordasteroide er en asteroide som en gang i fremtiden potensielt kan komme på kollisjonskurs med Jorden, sier astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.

– Hadde Florence truffet oss kunne den ha utslettet vår sivilisasjon og ganske mye av livet på vår planet, legger ektefelle og science fiction forfatter Anne Mette Sannes til.

Bør vi være bekymret?

Spørsmålet er hvor stor faren er for å bli truffet av noe slikt i fremtiden. Her kommer ekspertene med svar som gir trøst, men også bekymring.

For jo da – statistisk sett skal vi leve trygt i noen millioner år til. Men statistikk er nå en gang akkurat det. Statistikk, og ikke nødvendigvis virkelighet.

– Per i dag er det vel cirka 1800 asteroider vi kjenner til som kan utgjøre en trussel for Jorden en gang i fremtiden. Men innen 15 år regner man med å ha oppdaget cirka en halv million som en dag potensielt kan komme på kollisjonskurs med Jorden, sier Sannes.

Goldstone-antennen i California ble brukt til å undersøke nærjordasasteroiden Florence

Goldstone-antennen i California (bildet) ble brukt til å undersøke nærjordasasteroiden Florence. Den sjeldne nærpasseringen ga forskerne en unik mulighet for å utforske en av de største nærjordsasteroidene i detalj. – Slik kunnskap er viktig for å kunne hindre at Jorden blir truffet av asteroider som kommer på kollisjonskurs med Jorden.

– Kan komme i morgen

Sannes mener man hittil trygt må kunne si at det har vært preget av tilfeldigheter hvilke asteroider som har blitt oppdaget og ikke.

– Alt i morgen kan vi faktisk oppdage en asteroide som kan treffe oss innen kort tid. Det har man sett eksempler på de siste årene, med asteroider som har passert ekstremt nær Jorden med kun en-to dagers varsel. De var små riktignok, men illustrerer poenget.

Asteroiden som har ført til de største ødeleggelsene på jorden siden 1908, eksploderte over Sibir i 2013 uten forvarsel.

Den kom inn mot oss i en slik vinkel at det var nesten umulig å se den med dagens utstyr.

– Derfor jobbes det på spreng med å kartlegge, helt ned til de minste steinene som brenner opp i atmosfæren, sier Ødegaard.

Enn kometer?

Det er nettopp de mindre vi ikke har så god kontroll på, ifølge Ødegaard. De større, de som potensielt kan være ødeleggende for vår sivilisasjon, mener man (heldigvis) å ha oversikt over.

Skjønt; selv om et objekt ikke skulle utgjøre en global trussel, kan resultatet være forferdelige skader skulle det ramme en by som New York eller Oslo.

– Og en ting er asteroider, som man tror man etter hvert vil få god kontroll på. Kometer er mye skumlere. De får vi kanskje aldri helt kontroll på, for de kommer stupdykkende inn fra det ytre av Solsystemet og er tilnærmet umulig å beskytte seg mot.

Det er vel best å ikke tenke så mye på det.

Ødegaard og Sannes
Florence

Asteroiden Florence har to måner. Av mer enn 16.400 kjente nærjordsasteroider er Florence den tredje asteroiden med to måner som hittil er oppdaget – den siste var asteroiden 1994 WR12 i 2009, opplyser Ødegaard og Sannes i en mail.