Norske forsvarsflygere misforstår internasjonale regelverk og kan ikke justere høydemåleren, varsler den svenske havarikommisjonen, ifølge Nordlys.
Det kommer frem i den foreløpige rapporten etter Hercules-tragedien i Kebnekaise 15. mars i år.
Den svenske havarikommisjonen har intervjuet personell tilknyttet det norske Luftforsvarets transportflyskvadron, 335-skvadronen.
– Risikerer å fly for lavt
På spørsmål fra kommisjonen sa flere norske piloter at de ikke visste at man må regulere flyenes høydemåler for atmosfærisk trykk.
– Vi gjorde intervjuer med ni eller elleve personer totalt. Flere av disse uttrykte denne oppfatningen, sier utredningssjef Agne Widholm i den svenske Havarikommisjonen til Nordlys.
Dersom man ikke foretar justering for lufttrykk, vil høydemåleren vise feil verdier. Dermed kan man risikere å fly i lavere høyde enn høydemåleren tilsier.
Widholm understreker at disse opplysningene på nåværende tidspunkt ikke knyttes opp mot Hercules-ulykken, men at Havarikommisjonen vil at det det norske luftforsvaret skal være kjent med problemstillingene.
Forsvaret undersøker
Ifølge Nordlys går luftforsvaret nå gjennom rapporten for å vurdere om det er nødvendig å gjøre øyeblikkelige tiltak internt.
– Mitt utgangspunkt er at norske flygere generelt vet hvordan man skal beregne og gjennomføre korreksjoner i forhold til høydemålersystemet i flyet. Det kan per i dag ikke knyttes noen sammenheng mellom nevnte funn og selve ulykken, sier brigader Per Egil Rygg, som leder den norske delen av havarikommisjonen etter Hercules-ulykken.
– Dersom vår utvidede undersøkelse bekrefter alvorlige avvik, vil dette umiddelbart påpekes til Generalinspektøren for Luftforsvaret, som i sin tur kan iverksette nødvendige korrigerende tiltak ved avdelingen.
- Les også:
- Les også:
Var ikke klar over at de nærmet seg fjellet
11. mai presenterte den svenske havarikommisjonen en foreløpig rapport på en pressekonferanse i Oslo.
Der kom det frem at Hercules-flyet skal ha vært i en sky da ulykken inntraff. Mannskapet hadde dermed ingen anelse om hva som ventet dem før noen få sekunder forut for ulykken.
Siste radarkontakt var mindre enn et halvt minutt før ulykken
– Man har ikke manøvrert flyet før ulykken skjedde. Det betyr at besetningen ikke var klar over hva som ville skje, sier talsmannen for kommisjonen.
Dette baserer kommisjonen på funn som tilsier at det ikke var bevegelse på rorene på flyet. Farten var 280 knop da flyet traff fjellet, altså 500 kilometer i timen.
Fikk beskjed om å fly lavt
Flygelederne i Kiruna skal ha gitt beskjed til flyet om at de kunne fly lavere enn toppen av Kebnekaise, som har en høyde på 2.111 meter over havet.
Men havarikommisjonen mener ikke at dette er grunnlag nok til å legge skyld på flymyndighetene.
Fortsatt ikke konkludert
Kommisjonen har så langt ikke konkludert om årsaken til ulykken.
– Vi har ikke konkludert, men kommer til å presentere hendelsesforløpet, slik vi nå oppfatter det, sier Agne Widholm.
Men kommisjonen slår fast at det ikke var dårlig vær i området da ulykken inntraff. Dette er basert på informasjon fra seks ulike metreologiske institutt.