Hopp til innhold

Mannskapet var ikke klar over at de nærmet seg fjellet

Hercules-flyet skal ha vært i en sky da ulykken inntraff. Mannskapet hadde dermed ingen anelse om hva som ventet dem før noen få sekunder forut for ulykken.

Video Pressekonferanse om Hercules-ulykken

Høyst sannsynlig så var det ingenting teknisk galt med Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise i Sverige i mars.

Siste radarkontakten er mindre enn et halvt minutt før ulykken, opplyste den svenske havarikommisjonen på en pressekonferanse i Oslo i dag..

– Man har ikke manøvrert flyet før ulykken skjedde. Det betyr at besetningen ikke var klar over hva som ville skje, sier talsmannen for kommisjonen.

Dette baserer kommisjonen på funn som tilsier at det ikke var bevegelse på rorene på flyet. Farten var 280 knop da flyet traff fjellet, altså 500 kilometer i timen.

HERCULES KRASCH KEBNEKAISE

Flyet fikk beskjed om å fly lavere enn 2000 meter, som er over hundre meter lavere enn høyden på Kebnekaise.

Foto: ROGER VIKSTRÖM / SCANPIX

Fikk beskjed om å fly lavt

Flygelederne i Kiruna skal ha gitt beskjed til flyet om at de kunne fly lavere enn toppen av Kebnekaise, som har en høyde på 2.111 meter over havet.

Men havarikommisjonen mener ikke at dette er grunnlag nok til å legge skyld på flymyndighetene.

Likevel er det de viktigste spørsmålene rundt ulykken fortsatt ubesvart.

Fortsatt ikke konkludert

Kommisjonen har så langt ikke konkludert om årsaken til ulykken.

– Vi har ikke konkludert, men kommer til å presentere hendelsesforløpet, slik vi nå oppfatter det, sier Agne Widholm, leder av den svenske havarikommisjonen.

Men kommisjonen slår fast at det ikke var dårlig vær i området da ulykken inntraff. Dette er basert på informasjon fra seks ulike metreologiske institutt.

Det er fortsatt full vinter i området, så det er fortsatt flere spørsmål som havarikommisjonen ikke har hatt anledning til å få svar på. Jakten på «de svarte boksene» er foreløpig lagt på vent på grunn av vårsmeltingen i området.

Representanten for den norske havarikommisjonen, Morten Haga Lunde, sier likevel at den nye rapporten har gitt flere tilfredsstillende svar.

– Ja, vi ligger nærmere en konklusjon. Vi har lagt fram en rapport som sier mer om omstendighetene rundt ulykken, sier han til NRK.

Ikke taktisk flyvning

Noen av spekulasjonene rundt årsaken til ulykken har dreid seg om at flyet var i taktisk fase da ulykken skjedde, og ikke fløy på autopilot. Dette er avvist flere ganger, og havarikommisjonen kan nå bekrefte at det ikke dreide seg om taktisk flyging.

– Det vi ser er at de flyr inn mot Kiruna og at det er kontakt mot tårnet, og så flyr ned mot en høyde ned mot fjellet. Derfor var de ikke under taktisk flyging.

I prinsippet betyr dette at man har vært i skyen og at flyet har truffet fjellet uten at man har vært klar over det.

– Hvordan kan dette være mulig?

– Det kan vi ikke svare på i dag. Dette er et stort spørsmål, og vi sjekker ut regelverket både på norsk og svensk side for å få svar på dette, sier Lunde.

Høsten 2012 vil det foreligge en endelig rapport, og rapporten som ble lagt fram i dag er bare midlertidig.

Hercules-ulykken ved Kebnekaise i mars kosten fem norske offiserer livet.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger