Det kan bli for dyrt med 90 kilometer fartsgrense på nye E6 på Helgeland. Det mener de tre ordførerne i Grane, Vefsn og Hemnes.
Såre fornøyd med 80 km
Rana arbeiderparti har sagt at de ønsker en så høy fartsgrense, og det vil i så fall bety ei ekstraregning på tre milliarder.
Graneordføreren mener bilistene godt kan leve med ei fartsgrense på 80 kilometer:
- Vi har ikke fremma noe forslag om at vi skal ha 90 kilometer gjennom Grane. Vi er godt fornøyd med det forslaget som ligger der. Greier vi å få det gjennom er vi såre fornøyd, sier ordfører i Grane, Bjørn Ivar Lamo.
Ekstraregning på 3 millliarder
Statens vegvesen mener ei utbygging av E6 hvor veien blir 8, 5 meter, og hvor fartsgrensa blir 80 kilometer i timen vil koste omlag 3,8 milliarder kroner. Ei utbygging til 90 kilometer, som politikerne i Rana tar til orde for, vil bety ei ekstraregning på 3 milliarder kroner.
Det mest sansynlig er at bilistene må ta store deler av ekstrareginga, og da er ordføreren i Hemnes skeptisk til å støtte forslaget fra Rana:
- Vi blir vel å si fra Hemnes at vi ønsker å se på mer 90-sone også i vårt område. Men det er jo et spørsmål om kostnader og hvem som skal betale, sier ordfører i Hemnes, Kjell Idar Juvik.
Tæring etter næring
Ordfører i Vefsn, Jann Arne Løvdahl.
Foto: Monica Helland / NRKI Vefsn har man allerede sagt ja til bompenger, både på RV 78, Toventunnellen, og E6. Vefsn-ordføreren er redd kravet om en vei med fartsgrense på 90 kilometer kan bli for kostbar.
- Vi kan akseptere at vi har en veibredde på 8,5 meter. Men det var et kompromiss, ikke minst ut fra at vi skal være med på å betale dette sjøl. Og da må vi sette tæring etter næring, sier ordfører i Vefsn, Jann Arne Løvdahl.
Enige om bompenger
I går sa ordfører i Rana, Geir Waage at
Waage frykter ei utbygging kan bli skjøvet langt ut i tid dersom man ikke velger å ta i bruk bompenger nå.Dermed er alle de fire ordførerne etter hvert blitt enige om at det må bli bompengefinasiering for å få bygd en ny E6 gjennom Helgeland.