Hopp til innhold

90 km/t på Helgeland blir for dyrt

Ordførerne i Grane, Vefsn og Hemnes vil ikke være med å ta ekstraregninga. Derfor tror de ikke det blir 90 kilometers fartsgrense på nye E6.

E6 Nordland

TROR PÅ 80 KM: Ordførerne i de tre kommunene Grane, Vefsn og Hemnes tror det blir for dyrt å bygge en ny E6 med 90 kilometers fartsgrense. Ekstraregninga blir på 3 milliarder, og den vil de ikke være med å betale.

Foto: Kari Skeie / NRK

Det kan bli for dyrt med 90 kilometer fartsgrense på nye E6 på Helgeland. Det mener de tre ordførerne i Grane, Vefsn og Hemnes.

Såre fornøyd med 80 km

Rana arbeiderparti har sagt at de ønsker en så høy fartsgrense, og det vil i så fall bety ei ekstraregning på tre milliarder.

Graneordføreren mener bilistene godt kan leve med ei fartsgrense på 80 kilometer:

- Vi har ikke fremma noe forslag om at vi skal ha 90 kilometer gjennom Grane. Vi er godt fornøyd med det forslaget som ligger der. Greier vi å få det gjennom er vi såre fornøyd, sier ordfører i Grane, Bjørn Ivar Lamo.

Ekstraregning på 3 millliarder

Statens vegvesen mener ei utbygging av E6 hvor veien blir 8, 5 meter, og hvor fartsgrensa blir 80 kilometer i timen vil koste omlag 3,8 milliarder kroner. Ei utbygging til 90 kilometer, som politikerne i Rana tar til orde for, vil bety ei ekstraregning på 3 milliarder kroner.

Det mest sansynlig er at bilistene må ta store deler av ekstrareginga, og da er ordføreren i Hemnes skeptisk til å støtte forslaget fra Rana:

- Vi blir vel å si fra Hemnes at vi ønsker å se på mer 90-sone også i vårt område. Men det er jo et spørsmål om kostnader og hvem som skal betale, sier ordfører i Hemnes, Kjell Idar Juvik.

Tæring etter næring

Ordfører i Vefsn, Jann-Arne Løvdahl

Ordfører i Vefsn, Jann Arne Løvdahl.

Foto: Monica Helland / NRK

I Vefsn har man allerede sagt ja til bompenger, både på RV 78, Toventunnellen, og E6. Vefsn-ordføreren er redd kravet om en vei med fartsgrense på 90 kilometer kan bli for kostbar.

- Vi kan akseptere at vi har en veibredde på 8,5 meter. Men det var et kompromiss, ikke minst ut fra at vi skal være med på å betale dette sjøl. Og da må vi sette tæring etter næring, sier ordfører i Vefsn, Jann Arne Løvdahl.

Enige om bompenger

I går sa ordfører i Rana, Geir Waage at bompengefinansiering er eneste utvei for å få bygd ut E6 på Helgeland. Waage frykter ei utbygging kan bli skjøvet langt ut i tid dersom man ikke velger å ta i bruk bompenger nå.

Dermed er alle de fire ordførerne etter hvert blitt enige om at det må bli bompengefinasiering for å få bygd en ny E6 gjennom Helgeland.