Lokalt utviklet løsning gir turgåere oppdatert informasjon om stien og besøkstrykk
For andre gang arrangeres besøksforvaltningskonferansen. I år presenteres IOTEKs nye digitale besøksforvaltningssystem.
Systemet er utviklet av IOTEK for Reinebringen, på oppdrag fra bedriftene i Moskenes.
– Systemet gjør tradisjonelle tellinger, slik man allerede gjør mange steder. Det unike er at informasjonen gis i sanntid til brukerne, sier Asbjørn Pettersen, utvikler og daglig leder i IOTEK.
I første omgang skjer dette via skjermer som gir turgåere oppdatert informasjon om antall personer i stien, vær- og vindforhold, stigningsgrad og løypeprofil.
– Vi har lagt vekt på å utvikle et system som kan brukes i områder med høyt besøkstrykk. God besøksforvaltning krever gode verktøy, men per i dag finnes det nesten ingen som leverer slike målrettede løsninger, understreker Pettersen.
Ørjan Arntzen, daglig leder i LoVe Utvikling, har bestilt systemet på vegne av bedriftene i Moskenes.
– Utgangspunktet var å vise hvor mange som befinner seg i stien, slik at besøkende kan velge tidspunkter med lavere belastning. Nå ser vi at teknologien har et langt bredere bruksområde.