Hopp til innhold

- Midtrekkverk berger liv

I Nord-Trøndelag mistet sju mennesker livet i trafikken i fjor mens 21 personer omkom på nordlandsveiene. - Ingen tvil om at midtrekkverkene er en viktig årsak.

Midtdeler på E6, Skogn i Levanger

REDDER LIV: Etter at flere strekninger på E6 i Nord-Trøndelag fikk midtrekkverk har antall trafikkulykker gått betydelig ned.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Det sier Per-Kaare Holdal i organisasjonen "Nei til frontkollisjoner".

På E6 i Nord-Trøndelag står midtrekkverkene tett. Veifylket har i mange år prioritert rekkverk som tiltak nummer en for å få ned antall dødsulykker.

- Desto mer trist er det å konstatere at dødstallene for Nordland er de høyeste på mange år, en dobling fra året før, sier Holdal.

For smale for midtrekkverk

Midtdeler på E6 i Levanger

Midtdeler på E6 i Levanger.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Nordland er så godt kjemisk fritt for midtrekkverk. Bare på de siste kilometrene på riksvei 80 inn til Bodø er det midtrekkverk.

- På denne korte strekninga har det heller ikke skjedd noen alvorlige ulykker. Det er ingen tvil om at midtrekkverk redder liv. De smale stamveiene og manglende rekkverk i Nordland betales med menneskeliv og lemlestelse, sier Holdal.

For det er nemlig ikke så enkelt at det bare er å sette opp midtdelere på nordlandsveiene. De aller fleste veiene i fylket vårt er altfor smale.

- Flere steder er til og med E6 så smal at det ikke er gulstripe, langt mindre plass til å sette opp midtrekkeverk, sier Holdal. Derfor må første steg på veien mot et mer trafikksikkert fylke være å utvide veibredden.

Trafikkinvesteringer

Med den lavkonjunkturen vi er inne i mener Holdal at den rødgrønne regjeringa har en historisk mulighet til å sette i gang med ruste opp veiene våre.

- Det pøses ut penger til bygg- og anleggsbransjen. Da må det vel også kunne brukes mer penger til trafikkinvesteringer, sier han.

Tause politikere

Holdal etterlyser større politisk engasjement for å få ned dødstallene på nordlandsveiene.

- Den urovekkende doblingen av dødstallene ble offentliggjort 2. januar. Nordland har to politikere i tranport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Tor Arne Strøm (Ap) og Jan Sahl (KrF). Hvorfor har vi ikke hørt noe fra dem? Dette bekymrer oss, sier Holdal.

- Vi har vært i dialog med Strøm og Sahl, men det ser ikke ut til at de makter å følge opp i praktisk politikk. De har et betydelig ansvar og burde legge mer press inn i maktkorridorene, mener Holdal.

Kraftig nedgang i Sverige

Midtdelere er vanlig i Sverige

VANLIG I SVERIGE: Antallet omkomne i trafikken i Sverige i fjor var 420, det laveste antallet siden 1945.

Foto: colourbox.com

Også i Sverige går dødstallene ned etter hvert som stadig flere veier får midtdelere. Antallet omkomne i trafikken var 420, det laveste antallet siden 1945.

- Svenske Vägvärket rapporterer om en meget positiv nedgang i antall tragedier på veiene. Hele 54 færre dødsofre enn året før, mens Norge opplever en like stor tragisk økning med neste 10 prosent flere drepte i fjor enn året før, sier Holdal.

Hele 256 medmennesker ble drept på norske veier i fjor. Den rødgrønne regjeringen planla å bygge 10 kilometer med midtrekkverk i 2008 og maktet å fullføre vel seks kilometer. Sverige bygde hele 300 kilometer møtefrie veier i året som gikk.

- Det må komme en forandring. Vi kan ikke fortsette å spare penger og ofre våre kjære på veiene, sier Holdal.

Et annet tema han er opptatt av er norske myndigheters holdning til trafikksikkerhet.

- I den svenske nullvisjonen ligger det innbakt at det er mennesklig å feile. Denne kjennsgjerningen blir det ikke tatt hensyn til Norge. Her er det ingen annen en sjåføren som har ansvar når det skjer en trafikkulykke. Denne holdningen må endres, mener Per-Kaare Holdal.

Tema i biskopens nyttårstale

Per-Kaare Holdal og Tor B. Jørgensen i Foreninga Nei til Frontkollisjoner.

SAMMEN FOR MIDTREKKEVERK:Per-Kaare Holdal og biskop Tor B. Jørgensen.

Foto: NRK

Også biskop Tor B. Jørgensen i Sør-Hålogaland bispedømme har engasjert seg kraftig for å få flere midtdelere på veiene. I sin nyttårstale i Bodø domkirke søndag tok han igjen orde for tryggere veier.

- Jeg fått mange reaksjoner på at jeg har engasjert meg i en veiaksjon "Nei til frontkollisjoner”. Veien dit har gått gjennom mange møter med familier som er blitt berørt av tragiske dødsulykker og alvorlige skader, sa biskopen.

- Jeg ble utfordret da en pårørende: ”Dette går ikke an, vi må gjøre noe!” Veiene må gjøres tryggere. Dette henger sammen med mange ting, holdninger og adferd, men også kvalitet og sikkerhet i utformingen av veien. Hadde vi underlagt veien HMS-regler, ville de fleste veiene ha vært stengt. I den aksjonen jeg har blitt med i satser vi spesielt på å få flere midtrekkverk. Oppmerksomheten har økt og det er langt igjen, men vi skal markere dette i en aksjon 09.09.09. Før det skal vi ha en lokal markering lørdag 17. januar, sa biskopen.