Hopp til innhold

Mener prøveresultatene "dopes"

De nasjonale prøvene er bortkastet fordi skoler jukser for å få best mulig resultat. Det mener Rolf Solvoll i Utdanningsforbundet i Nordland.

Klasserom

Illustrasjonsbilde: Det er særlig i klasserom i Oslo at det jukses for å få best resultat, ifølge Utdanningsforbundet i Nordland.

Foto: Åserud, Lise, Lise Åserud / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Denne uka kom de første resultatene fra årets nasjonale prøver, der Oslo-skolene nok en gang kom best ut. Men Solvoll hevder særlig Oslo-skolene "gjør alt" for å komme best mulig ut, og sammenligner dette med doping i idretten.

– Juksekulturen og dopingskulturen er på full fart inn i skoleverket som egentlig skal oppfordre til etiske holdninger, hevder Solvoll.

Rolf Solvoll, Utdanningsforbundet i Nordland

Rolf Solvoll, Utdanningsforbundet i Nordland sier at juksekulturen og dopingkulturen er på full fart inn i skoleverket.

Foto: Einar Breivik / NRK

– Drilles før prøvene

Nok en gang må elever i Nordland innse at de scorer dårligere i de nasjonale prøvene sammenlignet med jevnaldrene ved Oslo-skolene.

Les: Oslobarna leser best

Men resultatene av prøvene stemmer ikke med virkeligheten, hevder leder for grunnskolene i Utdanningsforbundet i Nordland, Rolf Solvoll.

Han hevder at mange Oslo-skoler står for en juksekultur, og viser til at elever her drilles før prøvene og at de svakeste sendes hjem.

Les: Oslo-skoler fritar én av fire elever (ekstern lenke).

– De hadde fritatt elevene fra alle praktiske/estetiske fag og de hadde kun øvd på testene. Og vi har grunnlag for å tro at mange elever blir fritatt, det vet vi skjer i Oslo.

Avviser kritikken

Men byråd for kultur og utdanning i Oslo, Torger Ødegård, avviser kritikken fra Utdanningsforbundet.

– På avstand så kan det nok bygge seg opp endel rare ideer om hvordan det er i Oslo. Vi har en høyere deltakelse enn det man har ellers i landet.

Professor Kari Smith

Professor Kari Smith ved Universitetet i Bergen sier at forskning viser at mange skoler driller elever før slike prøver.

Foto: Univeristet i Bergen

Forskning viser at det skjer

Ved Universitetet i Bergen sitter en av landes fremste eksperter på nasjonale prøver. Professor Kari Smith sier det finnes lite forskning i Norge på effektene av nasjonale prøver, men i utlandet har forskning vist at mange skoler driller elever før prøvene.

– Der hvor det er mye bruk av nasjonale prøver der skjer dette. Den kunnskapen som elevene viser på disse prøvene det er kunnskap som de er drillet i , de er trent i å presentere dette og viser ikke nødvendigvis det fulle og hele kunnskapsnivået som ligger under.

Dobbelt så mange fritak i Oslo

Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet er det nesten dobbelt så mange elever i Oslo (6.6prosent) som fikk fritak fra deltakelse de nasjonale prøvene i lesing i år , enn f.eks fra Nordland. (3,7 prosent). Men skoleråd i Oslo kommune, Torger Ødegard for Høyre kjenner seg ikke igjen i kritikken.

– I Oslo satser man knallhardt på basisfag og grunnleggende ferdigheter, og så satser vi knallhardt på å trene elevene i lesing og skriving og matematikk, særlig lesing. Det har vi holdt på med i mange år, og det vil vi fortsette med så lenge Høyre styrer.

– Så det er ikke bevisst drilling før nasjonale prøver?

– Nei, men det er ikke noe galt i å drille på grunnleggende ferdigheter, jeg mener det er fint å pugge gangetabellen.

Nasjonale prøver 2010
Foto: Utdanningsforbundet
Nasjonale prøver 2010 lesing
Foto: Utdanningsdirektoratet