– Møter gutter som ikke vet hvordan mensen fungerer

Sju av ti grunnskolelærere mener kvaliteten på seksualundervisningen er for dårlig, viser en fersk undersøkelse.

Sylvia Lind

UVITENDE: Mange unge gutter er uvitende om hvordan for eksempel mensen fungerer, sier leder i Elevorganisasjonen, Sylvia Lind.

Foto: Elevorganisasjonen

Sex og Samfunn har spurt 1000 lærere i grunnskolen om kvaliteten på seksualundervisningen.

Leder i Elevorganisasjonen, Sylvia Lind, føler selv at hun ikke har lært nok på skolen om sex og samliv.

– Undervisningen på skolen handler mye om metoder og prevensjon, og alt for lite om grensesetting, legning, holdninger og verdier, sier 21-åringen.

– Kjenne sin egen kropp

Det er første gang en slik undersøkelse er gjennomført blant lærerne, og den viser at sju av ti grunnskolelærere ikke er fornøyde med kvaliteten.

Sylvia Helene Lind

METODER: Sylvia Lind mener metoder har fått for stort fokus, mens man egentlig burde snakke om holdninger, legning og grensesetting.

Foto: Yngve Horvei

– I dag lærer man nesten bare hvordan man skal tre på en kondom. Jeg møter gutter som ikke vet hvordan mensen fungerer. Det er ganske overraskende og heftig at man mangler så grunnleggende forståelse av kroppen i 17- års alderen, sier lederen i Elevorganisasjonen.

Undersøkelsen viser at det er stor interesse for seksualundervisning blant lærerne, nær sju av ti mener seksualitetsundervisning er like viktig som andre obligatoriske emner.

Halvparten vil ha mer seksualundervisning i skolen, og sju av ti mener den er viktig for å bidra til et godt psykososialt miljø i klassen og på skolen.

– Ikke godt nok rustet

Tore Holte Follestad

MER UNDERVISNING: Tore Holte Follestad i Sex og Samfunn mener det må bli mer fokus på kvaliteten på seksualundervisningen i skolen.

Foto: Siv Sandvik / NRK

Tore Holte Follestad, assisterende daglig leder i

Sex og samfunn, tror mange lærere føler at de kommer til kort, og at de mangler gode redskaper i undervisningen.

– Seksualundervisningen er viktig for at elevene skal lære å kjenne seg selv og sin egen kropp. Da må det også være god kvalitet på undervisningen, sier han.

Barn og unge må få en god kroppsbekreftelse tidlig, og det må skapes en trygghet der barna blir kjent med kroppen sin, understreker han.

–​ Porno og internett er ofte kilde for mange unge, mens det egentlig skulle vært bedre seksualundervisning på skolen, sier Holte Follestad.

– Noe vi må se på

Statssekretær Magnus Thue i Kunnskapsdepartemenetet, mener skolene må selv finne frem til gode verktøy.

Magnus Thue

LØSES AV SKOLENE: Statssekretær Magnus Thue i Kunnskapsdepartementet sier skolene som må sørge for at kompetansemålene nås.

Foto: Marte Garmann

– Disse temaene omtales i en rekke kompetansemål på flere trinn. Dersom lærere har behov for flere virkemidler for å undervise om dette på en god måte, bør skolene og skoleeierne sørge for at de får det.

Seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet Dag Johannes Sunde, sier til NRK at det ikke er egne læreplaner i seksualundervisning, men at seksualitet, grensesetting og respekt for egen og andres kropp er temaer som er gjennomgående fra 1. - 10. trinn.

– Hvis mange lærere mener undervisningen ikke er god nok, er det noe vi må se på. Det kan blant annet være aktuelt å se nærmere på om noe av veiledningsmateriellet til faget bør styrkes, og om det skal utvikles mer konkrete forslag til hvordan undervisning i temaet kan gjennomføres på en god måte.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)